Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"För lite utredningsresurser satsas i trafikmål"

Rättsväsendet utreder inte trafikmålen så grundligt som det skulle behövas. Det anser såväl olycksanalytiker Magnus Lindholm på trafikverket som advokat Arash Raoufi.

- Det finns en nyansskillnad. Det läggs inte ned samma utredningsresurser som i brott där man vet att någon handlat med uppsåt, säger Raoufi.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I går berättade GP om dödsolyckan i Eriksbo där det uppstått tvivel om rätt person blivit dömd. När GP talade med förste man på olycksplatsen, berättade han viktiga detaljer som aldrig kom med i polisförhöret. Därefter beslutade åklagaren om en ny utredning.

Ett liknande förhållande gäller i ärendet kring dödsolyckan med en motorcykel i Tynnered i juni i fjol. Den förundersökningen är nu igång igen sedan Arash Raoufi överklagat åklagarbeslutet att lägga ned den.

- I min värld har du varit vårdslös om du kör 100 kilometer i timmen på en 70-väg och bromsar med framhjulet så att passageraren flyger av, säger Raoufi.

Denna hastighet är en uppskattning av ett ögonvittne till olyckan. Polisen gjorde aldrig någon utredning som fastställde motorcykelns fart när 33-årige Mahdi kastades av den. Men en sådan görs nu i den återupptagna förundersökningen.

Advokat Raoufi anser sig ha klarlagt att olyckan inte kan ha gått till som mc-föraren uppgav i ett av förhören: att han tvärbromsat med fotbromsen så att cykeln lagt sig och glidit längs asfalten med honom och passageraren:
- Ett nytt yttrande från rättsmedicinalverket visar att Mahdi inte hade sådana skrapskador som han skulle ha haft om han följt med den kanande motorcykeln.

Sedan 20 år finns ett regeringsuppdrag att det ska göras djupstudier av alla dödsolyckor i vägtrafiken. Uppdraget ligger hos trafikverket där Magnus Lindholm är olycksanalytiker. Enligt honom är verkets utredningar betydligt mer ingående än polisens.
- De har inte den tid som krävs för riktigt ingående utredningar. Det sker allt för många olyckor, konstaterar Magnus Lindholm.

Om advokatens uppfattning att trafikmål hanteras lättvindigt av rättsväsendet säger olycksanalytikern:
- Så kan det vara. Att köra ihjäl någon på fyllan anses inte som så allvarligt som att döda någon med vilje. Det har ju varit uppe mycket i media att det blir lindriga straff när någon körs ihjäl på fyllan, säger Magnus Lindholm.

Huvudsyftet med trafikverkets utredningar är att förhindra framtida olyckor.
- Ibland kan vi ganska lätt förstå vem som varit skyldig till en olycka. Men det är inte vad som är i fokus för oss, säger Lindholm.

I den fortsatta processen kring mc-olyckan på Skattegårdsvägen anser advokat Arash Raoufi att det finns "extremt speciella skäl" för att hustrun till Mahdi ska få juridiskt stöd och hjälp. Raoufi vill bli förordnad som hennes målsägandebiträde, i annat fall kommer han att biträda henne utan kostnad i en eventuell rättegång.

Raoufi var en kort tid engagerad av föräldrarna till 23-årige Yussuf Hassan som omkom i Eriksbo. De ville ha honom som sitt målsägandebiträde. Tingsrätten ansåg att det "i och för sig" skulle vara möjligt att förordna ett målsägandebiträde, men avslog föräldrarnas begäran eftersom de inte kände den misstänkte.

Ett överklagande till hovrätten gav samma resultat, ett beslut som förvånade Raoufi:
- Jag tror att det är lätt att som jurist bli avtrubbad, och konstatera 'detta är inte mord'. Men i dessa ärenden är effekten den samma för de som är kvar i livet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.