Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

När barn på en förskola lekte bröllop med Barbie-dockar blev det svårt att få ihop det då det bara fanns en Ken-docka. Bild: Johan Nilsson/TT
När barn på en förskola lekte bröllop med Barbie-dockar blev det svårt att få ihop det då det bara fanns en Ken-docka. Bild: Johan Nilsson/TT

För Barbie duger bara Ken när förskolebarn leker bröllop

För många barn är det inget konstigt med två mammor eller två pappor i en familj. Ändå duger bara Ken för Barbie när det är dags att leka bröllop. Det visar en långtidsstudie av barns lekar vid en av landets förskolor.

Lena Sotevik är forskare inom barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet. Under våren 2016 studerade hon 24 barns lekar två dagar i veckan under en hel termin. Gruppen bestod av barn mellan 3 och 6 år.

Resultatet visar att det i barnens värld fortfarande är kärnfamiljen som är normen när de leker mamma-pappa-barn. Extra tydligt blir det när det är dags för Barbie att gifta sig. I leken fanns flera Barbie-dockor men bara en Ken-docka.

LÄS MER: Så lär du ditt barn att bli empatiskt

Ken-docka fick hoppa runt

– Ja, utan en Ken blir det inget bröllop och Ken-dockan fick rotera runt bland de många Barbie-dockorna istället. Inget av barnen kom på att Barbie-dockorna kunde gifta sig med varandra. Det blev också tjafs som vem som skulle vara mamma i en familj istället för att tänka att det kan finnas två mammor, säger Lena Sotevik.

Lena Sotevik, forskare, barn-och ungdomsvetenskap, Göteborgs universitet. Bild: Göteborgs universitet
Lena Sotevik, forskare, barn-och ungdomsvetenskap, Göteborgs universitet. Bild: Göteborgs universitet

– Att de här normerna upprepas i leken beror inte på att barnen tycker att det ska vara så. Precis som vuxna påverkas barn av det man ser och lär sig av den omgivning man är i.

Samtidigt visar Lena Soteviks forskningen att barnen kunde vara normbrytande i andra lekar.

– När barnen satt i grupp och pratade om vem som skulle vara kär i vem så kom förslag på att en tjej skulle vara kär i en annan tjej utan att det väckte protester. I samtal kunde barnen också uttrycka att familjer kunde bestå av två mammor och pappor, berättar hon.

LÄS MER: Föräldrar som väljer bort förskola

Påverkar barns livsvillkor

Lena Sotevik menar att normer bidrar till att olika sätt att leva framstår som mer önskvärda än andra.

– Om finns begränsande normer på platser där barn tillbringar mycket tid, som på förskolan, så påverkar det barnens livsvillkor och hur de ser på sig själva, sin omgivning och framtida liv.

Hon överraskades av hur lite pedagogerna talade och planerade aktiviteter utifrån sexuell läggning, annat än i förhållande till diskrimineringslagen.

– Jag uppfattade inte att det fanns någon motvilja hos pedagogerna, men att de inte riktigt visste hur de skulle närma sig frågorna. Det kändes som om det inte var legitimt att lyfta frågorna om sexuell läggning, säger hon.

Lena Soteviks förhoppning är att det i framtiden kommer finnas ett ökat stöd och en ökad kompetens vid landets förskolor när det kommer till de här frågorna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.