Närhälsan annonserar just nu efter närmare 40 läkare till regionens vårdcentraler. Men få söker jobben.
Närhälsan annonserar just nu efter närmare 40 läkare till regionens vårdcentraler. Men få söker jobben.

Få söker de lediga läkarjobben

ANNONS
|

I tisdags berättade GP om patienternas huggsexa över att få läkartider på Närhälsans vårdcentral i Biskopsgården. Enligt vårdcentralchef Samir Muratovic är grundproblemet att de inte lyckats rekrytera tillräckligt många specialistläkare inom allmänmedicin.

Problemet är emellertid inte nytt – och heller inte avgränsat till specifika vårdcentraler eller ens regionen, enligt Ulrika Dahl Eriksson som är HR-chef på Närhälsan.

Sammanlagt har de just nu annonser ute om knappt 40 läkartjänster – varav 10 semestervikariat. Men antalet sökande som svarar på annonserna är överlag lågt.

Enligt Dahl Eriksson är en av anledningarna att flödet från lärosätena är för lågt:

– Det har funnits en nationell brist under minst de senaste 20 åren. Man utbildar för få läkare. Och därefter är det för få som väljer specialiteten allmänmedicin.

ANNONS

"Systemfel med landsting"

Agneta Sikvall, ordförande för Distriktsläkarföreningen Västra Götaland, menar att det i grunden är ett systemfel att var och ett av Sveriges 21 landsting ansvarar för sin egen specialistläkarutbildning.

– Jag vill ha ett nationellt system. Det är illa att patienterna får olika vård i olika delar av landet. Vi har 21 olika system i detta lilla, lilla land. Det är orimligt. Ska vi verkligen ha landsting kan man fråga sig? Varje landsting ser till sitt eget, säger hon.

Gudny Sveinsdotter, primärvårdschef för Västra Göteborg, Mölndal, Härryda och Partille har även hon märkt av att det är svårare att rekrytera läkare.

– Det tar allt längre tid att tillsätta tjänster. Vi har märkt en skillnad det senaste året – även på vårdcentraler som generellt sett har haft lätt att rekrytera.

Anledningarna bakom är flera tror hon. Förutom att för få specialister inom allmänmedicin utbildas har det sedan det fria vårdvalet infördes 2009 även uppstått en ökad konkurrens om dem.

Rekryterar utomlands

Närhälsan har i stället fått söka bortom de traditionella forumen för att få tag på arbetskraft. Bland annat rekryteras allt fler från olika länder runt om i Europa. Vidare är en strategi att skapa "goda cirklar" på vårdcentralerna.

– Där det redan finns läkare och en bra arbetsmiljö är det lätt att rekrytera fler. Däremot är det svårt om man förlorat en större grupp. Om man bara kan få igång ett inflöde brukar det kunna lösa sig. Men att annonsera efter läkare på traditionellt sätt ger inte så mycket. Vi tror att man måste jobba i andra kanaler. Bland annat genom läkare som känner varandra, säger Ulrika Dahl Eriksson.

ANNONS

En annan strategi är att försöka fånga upp så många ST-läkare som möjligt.

– Det har vi gjort väldigt framgångsrikt. Vi har aldrig haft så många ST-läkare i Närhälsan som i dag – det är strax under 300 stycken. Men utmaningen är att behålla dem.

För att lyckas med det krävs inte "raketforskning", enligt Ulrika Dahl Eriksson – utan enkla åtgärder för att få dem att trivas på arbetet.

– Vi satsar på att få dem att känna sig inkluderade. Vi ordnar en ordentlig introduktion och har särskilda ST-dagar där de får träffa förvaltningsledningen och andra intressanta personer. Nyckeln till att få läkare, sjuksköterskor och andra professioner att vilja jobba hos oss är att erbjuda en bra arbetsmiljö. Så fungerar det för oss allesammans, säger hon.

Fakta: Läkarutbildningen

Den svenska läkarutbildningen består av tre steg. Först genomför alla blivande läkare en grundläggande läkarutbildning som är fem och ett halvt år lång. Den finansieras av staten och är knuten till några av landets universitet.

Sedan gör studenterna en 18 månader lång allmäntjänstgöring på landstingsfinansierade AT-tjänster innan de får sina läkarlegitimationer.

För att sedan bli specialist krävs minst en fem år lång specialisttjänstgöring (ST) på landstingsfinansierade ST-tjänster. Avslutningsvis utfärdar Socialstyrelsen specialistbevis.

Landstingen ansvarar både för att genomföra och finansiera specialistutbildningen samt hur de ska fördela utbildningsplatserna mellan de över 50 olika inriktningar som finns.

ANNONS