Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Färre dödsfall sedan zebralagen kom år 2000

Färre dödade, färre svårt skadade men fler lindrigt skadade. Minskad väntan för fotgängare, sämre framkomlighet för bilister. Zebralagen har fyllt sju år.
- Antalet dödade och svårt skadade fotgängare på övergångsställen har minskat kraftigt, säger Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket.

På 1970-talet omkom 200-300 fotgängare i trafiken varje år. På 1990-talet hade antalet sjunkit till 70-90 dödade per år. Sedan 1 maj 2000 är bilförare skyldiga att lämna företräde för fotgängare på övergångsställen utan trafiksignaler. Sedan dess har 50-70 gående dödats i trafikolyckor per år.

Statistiken över hur många som dödas på obevakade övergångsställen är inte fullständig men enligt Lekander var det under 1990-talet cirka 20 per år medan det under de senaste åren dödats färre tio personer om året på övergångsställen utan trafikljus.

- Men det beror inte enbart på lagändringen, säger han. Många kommuner har byggt upphöjda övergångsställen, avsmalnande gator vid övergångsställena, gupp eller på andra sätt fått bilisterna att minska farten.
- Dessutom har både kommunerna och Vägverket tagit bort tusentals övergångsställen, ofta de farligaste.

Enbart på kommunala vägar minskade antalet övergångsställen från 43 000 till 37 000 medan 20 procent av övergångsställena på de statliga vägarna togs bort 2000-2004.
De flesta fotgängarna som dödas i trafiken är äldre människor, de flesta som omkommit de senaste åren har varit över 65 år.

- Äldre människor är skörare, säger Lekander. De skadas ofta svårt och de avlider oftare av sina skador.

De negativa effekterna av lagändringen blev något sämre framkomlighet för bilisterna och fler olyckor där bilister kör på varandra, bilar som stannar för att släppa över fotgängare blir påkörda bakifrån av bilister som håller för korta avstånd.
- Men huvudsyftet med reformen har uppnåtts, säger Lekander. Det har blivit lättare för gående att ta sig över hårt trafikerade gator och vägar. Det finns nog ingen som vill ha tillbaka de gamla reglerna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.