"Detta är inte acceptabelt! skriver färdtjänsten om samarbetet med Taxi Kurir.
"Detta är inte acceptabelt! skriver färdtjänsten om samarbetet med Taxi Kurir.

Färdtjänsten ryter till mot Taxi Kurir i Göteborg

ANNONS
|

Bengt Knutsson, t f trafikchef för färdtjänsten i Göteborg, beskriver hur färdtjänsten har tröttnat på situationen. Orsaken är att en av leverantörerna, just Taxi Kurir, har stora problem att skaka fram så många lediga bilar som är avtalat.

- Det har varit så sedan i augusti och det drabbar främst resenärerna, Dem vill vi ärligt be om ursäkt. De ska veta att vi vet att servicen är dålig och att det inte fungerar som det ska – men just nu har vi svårt att lösa problemen, säger han.

Färdtjänsten och Taxi Kurir har varje vecka möten för att diskutera läget.

ANNONS

- Vi har krävt en handlingsplan, och det har vi fått. Men handlingsplanen har inte haft tillräcklig effekt, säger Bengt Knutsson.

På längre sikt överväger färdtjänsten andra åtgärder.

Som att säga upp avtalet med Taxi Kurir?

- Det är ju en sak man kan göra men det riskerar att leda till långdragna juridiska processer utan att ge fler bilar i färdtjänsten just nu. Så vi hoppas fortfarande att det ska gå att hitta andra utvägar.

Resenärerna märker strulet i form av förseningar – och det kan bli långa förseningar. "Jättelånga", som Bengt Knutsson uttrycker det.

- Det är inte fem minuter hit eller dit det handlar om. Vi har exempel på resenärer som har fått stå och frysa på gatan i en timme. Det är helt enkelt inte acceptabelt, säger Bengt Knutsson.

Andra bolag som kör för färdtjänsten i Göteborg har inte samma svårigheter att leverera.

Däremot spiller problemen över på dem. När förstahandsalternativet Taxi Kurir inte kan skaka fram beställda bilar i tid får de andra bolagen sena beställningar. Då kan konsekvensen bli förseningar ändå.

För att på något sätt förbättra läget vädjar färdtjänsten till resenärerna att boka resor i god tid, gärna ett par timmar i förväg, och att om möjligt undvika resor mellan klockan 7 och 9 och klockan 14-18 på vardagarna. Då är bristen på bilar som störst. Eller att åka med flexlinjen i stället.

ANNONS

Trots det befarar färdtjänsten att inte alla resenärer kommer att kunna få de resor de önskar. Hur det påverkar julresorna – som har beställningsstart 14 december – är ännu oklart.

- Det finns ju alltid ett tak och senaste åren har vi klarat julen rätt bra, även julafton som är den stora resdagen. Men förr hade vi ofta besvärligt att möta efterfrågan. Har vi otur och detta inte får någon lösning innan dess riskerar vi att hamna där igen, säger Bengt Knutsson.

GP har sökt Taxi Kurir för en kommentar men ännu inte fått svar.

Läs också GP:s artikel från september: Omöjligt boka färdtjänst - många chaufförer lediga.

ANNONS