En omfattande studie visar att många olyckor i trafiken beror på att föraren läser eller skickar sms.
En omfattande studie visar att många olyckor i trafiken beror på att föraren läser eller skickar sms.

Extremt farligt med sms i bilen

ANNONS
|

Det visar en mycket omfattande studie av trafikolyckor i USA.

2 000 personbilar försågs med kameror som registrerade förarnas beteende och bilens närområde

Under de två år studien pågick inträffade 100-tals incidenter och 46 trafikolyckor.

- Nästan alla olyckor och incidenter inträffar när bilföraren tar bort blicken från vägen framför bilen, säger Trent Victor, adjungerad professor vid Chalmers och forskningsledare vid trafiksäkerhetscentrum Safer på Lindholmen.

Under de 100 000-tals timmarna av bilkörning tittade bilförarna bort från vägbanan under 20 procent av tiden.

De tittade på hastighetsmätaren och andra instrument, de tittade på medpassagerna, de tittade i backspeglarna och de tittade på mobiltelefoner eller på bildskärmar.

ANNONS

- De flesta olyckorna inträffade när bilförarna tittade på sina mobiltelefoner i stället för på vägen, säger Victor som presenterade rönen vid ett seminarium om tung trafik som arrangerades av NTF Väst, Safer, Sveriges Åkeriföretag och Volvo Trucks.

Tidigare trodde trafiksäkerhetsforskarna att det krävdes flera sekunder ouppmärksamhet för att det olyckorna skulle inträffa.

- Men det räcker med korta ögonblick, en sekund, kanske två, för att olyckan skall vara framme, säger Victor.

- Det handlar om dålig tajming, man tittar bort vid fel ögonblick.

Studien bekräftar också att den skepsis som många svenska trafiksäkerhetsexperter haft mot förbud att prata i mobiltelefon utan handsfree under körning varit riktig.

- Att prata i telefon medför ingen ökad olycksrisk, säger Victor. Så länge man håller ögonen på vägbanan är det så gott som riskfritt att prata i mobiltelefon.

- Däremot är det väldigt farligt att titta på telefonen och extremt farligt att försöka skicka sms.

För att förhindra att ouppmärksamma förare orsakar trafikolyckor vill Trent Victor att alla vägfordon utrustas med aktiva säkerhetssystem som adaptiva farthållare som anpassar fordonets hastighet till framförvarande fordon, kollisionsvarnare och automatiska bromsar.

- Men det viktigaste är naturligtvis att förarna har ordentliga avstånd och håller ögonen på vägen.

ANNONS
ANNONS