Det underjordiska parkeringsgaraget som planeras vid Skeppsbron har av kritiker kallats för Göteborgs dyraste parkeringsgarage och hela projektet med det nya området har stått stilla i flera år på grund av underskott på hundratals miljoner kronor.
På torsdag ska frågan upp i kommunfullmäktige. Som GP har rapporterat tidigare har utbyggnaden en majoritet bakom sig, men den är skör eftersom den vilar på en röst.
LÄS MER: Sista pusselbiten – så kan prestigeprojektet Skeppsbron skrotas
Extinction Rebellion genomförde ”liksvepningsaktion”
På tisdagen genomförde organisationen Extinction Rebellion en liksvepningsaktion mot planerna.
– Jag kan förstå att det saknas parkeringsplatser på andra platser, men just på den här platsen finns det väldigt goda kollektivtrafikförbindelser med buss, spårvagn, båt och väldigt fina cykelbanor, säger Jessica Lovell, presskontakt för Extinction Rebellion.
– Vi tycker inte att man ska bygga för att få in fler bilar i centrum. Det är helt fel när man nu har chansen att bygga nytt.
När aktionen startade lade sig svartklädda aktivister på marken vid Stenpiren, insvepta i vita lakan, med nummer, gravljus och rosor vid kropparna. I samband med protesterna hölls det även tal och demonstranterna delade ut flygblad till förbipasserande.
LÄS MER: Göteborgarna riskerar jättenota – nytt bakslag för bygget på Skeppsbron
Vill uppmärksamma att människor dör av föroreningar
Tanken är att uppmärksamma att människor dör av fossil infrastruktur, säger Jessica Lovell.
– 2018 kom en studie som visar att 300 personer dör av luftföroreningar varje år i Göteborg. Det är 25 personer i månaden och trafiken är den största utsläppskällan på gatunivå, säger hon.
Organisationen hänvisar till en rapport från Naturskyddsföreningen som visar att klimatpåverkan blir 57 procent lägre i hållbara stadsmiljöer där man satsar på nya sätt att röra sig och inte bygger ut för att underlätta för bilar med parkeringar och garage.
Enligt organisationen skulle därför planerna gå stick i stäv med Göteborg stads ambition att ha fossilfria transporter 2030.
Innan aktionen startade sa Jessica Lovell att hon hoppas att den ska få människor att haja till.
– Vi vill att det här ska nå folk på ett mer emotionellt plan. Vi ska inte investera mer pengar i fossil infrastruktur mitt i en klimatkris, säger hon.
Polisen hade inte fått någon information om aktionen på förhand, men var på plats med en patrull.
– Vi har inte behövt ingripa, säger Peter Adlersson, presstalesperson vid polisen.