Ansvariga tjänstemän och politiker på väg in till skolköket.
Ansvariga tjänstemän och politiker på väg in till skolköket.

Ett år efter pastaskandalen

ANNONS
|

Spagettin hade hamnat i en hög vid golvbrunnen. Men i stället för att kassera och koka ny slevade personal upp pastan i kantiner för att serveras till skolbarn.

Avslöjandet gjordes av TV 4 Nyheterna Göteborg för ett år sedan efter att en chaufför filmat incidenten med sin mobiltelefon.

Det hela väckte stor uppståndelse och resulterade bland annat i att Älvsborgs stadsdelsnämnds ledning valde att byta skolmatsleverantör. Inga barn blev dock sjuka till följd av att ha ätit maten.

De konsulter som i efterhand granskade pastaincidenten kunde konstatera att orsaken var bristande rutiner i mathanteringen.

Ny enhetschef

Efter avslöjandet tillträdde Mikael Olow som ny enhetschef för Lundby Måltidsverksamhet. Han menar att köket i dag är det renaste i landet.

ANNONS

– Direkt efter att detta uppmärksammades gjorde vi nya checklistor och ett tydligt program för hur verksamheten ska kontrolleras. Detta följs upp varje månad och var ett måste.

Han tycker dock att Lundbyköket fått oförskämt dåligt rykte.

– Verksamheten har trots allt fungerar ganska bra från början. Men det tror man ju inte efter att något sådant här kommit fram. Just därför var vi tvungna att stärka hela vår verksamhet och se över mycket mer än bara det som brast för ett år sedan.

Åtgärder och nya rutiner

Bland de reformer som införts finns säkerställning av personalens utbildning samt fortbildning. Man har också exempelvis understrukit att det ska finnas två ur personalen vid kokgrytan när den används.

– Det var alltihop väldigt viktigt. Men vi har dessutom haft arbetsterapeuter på plats för att jobba med personalen och bygga upp deras självförtroende igen. En sådan sak, när man står naken och granskas på det sättet, tar hårt på dem det berör.

Olow tillägger att det tog flera månader att genomföra allt som var nödvändigt. Men strax innan sommaren hade man fått struktur på de nya rutinerna.

– Då började dock det stora arbetet med att återvinna våra kunders och allmänhetens förtroende. Det arbetet pågår fortfarande.

ANNONS

– Vi fick börja om från början helt och hållet. Men jag valde att se detta lite som en chans att bygga nytt, att börja om. Vi bytte till och med ut personalens kläder, gjorde ny matsedel och bjöd in föräldrar med flera för att göra verksamheten mer tillgänglig.

Tillbaka på noll

I dag ligger Lundby centralkök hyfsat bra till. De har under det senaste året fått in fler kunder än de förlorade och nu levereras mat till skolor och förskolor på Hisingen samt ett par friskolor i Göteborg.

– Nu kan man nog säga att vi är uppe på noll igen. Det är många i Sverige som vill jobba för bättre skolmat och vi är definitivt en av dem, säger Mikael Olow.

ANNONS