Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

SOS Alarm får inte bara ta emot samtal från folk som är i akut nöd. Bild: TT, Måns Langhjelm

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

En miljon samtal till 112 borde aldrig ha ringts in

112 får ta emot samtal från personer som vill ha hjälp med allt mellan himmel och jord. Exempel?
"Jag har glömt att hämta mitt barn på dagis. Kan ni åka och hämta honom för jag är alldeles slutkörd".
Men den servicen står SOS Alarm inte för.

SOS Alarm får ta emot drygt tre miljoner samtal varje år. Av de var två miljoner i behov av någon hjälp, men en tredjedel av samtalen borde aldrig ringts.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

–Under 2017 var 45,8 procent av dem, var tysta samtal som fickringningar och samtal från smartwatches. 13,9 procent borde ringt 114 14 istället, som när folk tappat sitt pass, de ska inte ringa 112, säger Peter Åkerberg, gruppchef på SOS Alarm.

112 ska man ringa om man behöver ambulans, det brinner eller om ett brott begås, till exempel. Men alla som ringer larmnumret är inte alls i sådan nöd att polis eller ambulans behöver rycka ut. Att ens papegoja inte andas är inget de skickar en ambulans till.

900 000 av de som ringde 112 under 2017, var i akut behov av vård.

Rena okynnessamtal kan handla om att man vill ha skjuts hem, att folk har slut på sina cigaretter eller inte får ut sin jacka från krogen, det sistnämnda är väldigt vanligt.

Är alkohol ofta inblandad i de här fallen?

– Ja, väldigt ofta, säger Peter Åkerberg.

Peter Åkerberg, gruppchef på SOS Alarm..

Busringningar

– En del är rena busringningar från till exempel skolor, eller så kan en person ringa 30 gånger på en kväll.

Peter Åkerberg säger att de på SOS Alarm jobbar väldigt aktivt med kampanjer och information för att få folk att veta att de bara ska ringa 112 när de är i nöd.

– Vi har en ökning av antalet anrop, så man är mer benägen att ringa, men vi ser också att samtalen med hjälpbehov har ökat. Man är mer benägen att ringa 112.

Han säger att folk ringer mer nu om olyckor de ser, men han hade önskat att de hade stannat istället för att bara ringa när de sett olyckan för att sedan köra vidare.

– Det hade varit bättre om de stannat för då hade de kunnat ge oss mer information om olyckan som skadade till exempel.

Allvarliga konsekvenser

Den stora mängden av samtal som aldrig borde ringts tar tid och kraft från personalen på SOS Alarm. De kan även ge allvarliga konsekvenser för de som verkligen är i behov av vård.

– Problematiken med sådan samtal gör att det kan bli kö till 112, då kan någon med akut behov som bröstsmärtor och medvetslös få vänta, säger Peter Åkerberg.

Men det finns tider på året då okynnessamtalen verkligen peakar.

– Det är högt tryck på helgerna, och på högtider som nyår och jul. Folk ringer för att önska gott nytt år, det är ju trevligt, men inte så bra för oss.

Samtalen ökar även på sommaren då folk är ute i det fina vädret, då det händer mer berättar han.

– På jul är det mer samtal från ensamma som vill prata eller har ett självskadebeteende. För de som önskar kan vi koppla dem till jourhavande präst.

Alla samtal som kommer in måste utredas om det finns ett akut hjälpbehov.

LÄS MER: De 12 märkligaste sakerna folk ringer 112 om

Samtal till

112

Nödnumret 112 ska användas vid akuta nödsituationer då det är fara för liv, egendom eller miljö. En nödsituation är när du snabbt behöver hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö-, fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation.

Källa: SOS Alarm

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.