Läraren Patrick Alm ger hellre eleverna uppgifter de ska hinna med på skoltid. Här med eleverna Malin Karlsson och Louise Molldén.
Läraren Patrick Alm ger hellre eleverna uppgifter de ska hinna med på skoltid. Här med eleverna Malin Karlsson och Louise Molldén.

En halvtimme läggs på läxor

ANNONS
|

Terminen är på väg mot sitt slut. Många prov har redan gjorts. Solen skiner och tankarna fladdrar lätt iväg på annat håll. Men betygen är ännu inte satta, fortfarande väntar flera prov. Åtminstone i klass syd 9, 2 på Glöstorpsskolan i Tuve-Säve. Därför hörs spridda suckar när vi talar om läxläsningen.

Madeleine Nordin tycker att hon borde lägga ner mer tid på läxläsning.

- Men man orkar inte. Sista lektionerna vill man bara hem, säger hon trött.

Beatrice Darrell tycker det är lättare att koncentrera sig hemma. Men hon tycker inte att hon har tid att lägga ner mer än fyra timmar i veckan på läxorna. Hon vill hellre pyssla med annat.

ANNONS

- Kompisar och träning. Dessutom är läxorna tråkiga. De ser likadana ut varje vecka.

Men det är inte alla som lägger läxorna på hyllan. Sofia Gabrielsson lägger ner tre timmar om dagen på läxor och skolarbeten.

- Jag slutade med fotboll för att kunna plugga mer. Jag vill inte få sänkt betyg.

Elaine Fernström pluggar en till två timmar varje dag, men tycker att lärarna borde planera bättre.

- Ibland blir det väldigt mycket på samma gång.

Hon får medhåll av Sofia Gabrielsson:

- Det är jobbigt att ha flera stora arbeten igång samtidigt.

Och föräldrarna ställer upp. Ingen av eleverna klagar, de får den hjälp de vill ha. Både med matte och förhör. Det är bara glosförhör som de får klara själva. Även skolan ställer upp med hjälp till läxläsning, men bara om man valt det ämnet på elevens val. Elaine Fernström tycker att hon har nytta av elevens val.

- Det är lättare att klara matten när man får hjälp av lärare där.

Enligt GP:s enkät pluggar tjejer mer än killar. Men antalet timmar läxläsning säger inget om resultatet i betygen. Bara för att vissa läser lite kan man inte dra slutsatsen att de struntar i skolan. En del behöver inte plugga lika mycket som andra. SO-läraren Patrick Alm försöker att inte lägga ut mer läxor än att de klarar att göra dem på skoltid.

ANNONS

- Men om de inte använder sin tid effektivt på skolan, då måste de plugga hemma.

Egentligen ogillar han läxor.

- SO handlar mer om att förstå och analysera. Därför ger jag dem hellre arbetsuppgifter de ska slutföra. Om de arbetar som man ska hinner de göra det i skolan.

I matte och engelska tror han dock att läxan har en funktion.

- Det bygger mer på repetition. Och föräldrar tycker nog läxläsning är jätteviktigt. Där kan läxorna ha en roll, så att föräldrarna kan följa skolgången, säger Patrick Alm.

Han säger tvärsäkert att alla hans elever arbetar hemma med SO. Men visst tycker han att det är svårare att motivera eleverna sista månaden.

- Jag är inte dum, jag förstår att de tänkar på sommarlov och gymnasiet. Men min tro och förhoppning är att de lär sig jättemycket.

ANNONS