Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

En halv miljon svenskar köper mat på rekoring

Initiativet startade i Finland 2013 och kom till Sverige och Grästorp hösten 2016. I dag finns 175 rekoringar med över 500 000 medlemmar i Sverige. En av dem i Göteborg. Här lämnas egenproducerade och förbetalda varor ut varje torsdag.
– Ett smart sätt att knyta ihop producent och konsument, menar Åke Wikström, som driver företaget Solgläntan Hållbar hälsa.

Det är en helt vanlig torsdagskväll i början av maj. Vid Chalmers parkering på Gibraltargatan pågår utlämning av närproducerat viltkött, ekologiskt odlade grönsaker och egenhändigt tillverkad chutney.

Det är regn i luften, men god stämning.

Göteborgs Rekoring startades 2017 och är en av ett 20-tal västsvenska ringar som varje vecka lockar säljare och köpare till förutbestämda utlämningsplatser där själva köpen har gjorts via Facebook i förväg och i många fall betalats via Swish.

Namnet rekoring kommer från förkortningen reko, som står för rejäl konsumtion.

– Det är som en digital marknad och grundar sig på att alla har internet, säger Eva-Maria Grönvall, som ihop med maken John-Fredrik sålt viltkött på västsvenska rekoringar i två år.

"Ligger i linje med paradigmskiftet"

För dem är försäljningen ett komplement till den ordinarie verksamheten i Lödöse.

– Kravet är att allt måste vara egenproducerat, säger Eva-Maria Grönvall.

Principen med rekoringen lockar alltifrån cyklande äggförsäljare med kolonilott till något större grönsaksodlare med närvaro på flera ringar.

– Det ligger i linje med det pågående paradigmskiftet mot en mer cirkulär ekonomi. Du ser inga stora drakar här, säger Åke Wikström, som säljer surkål, chili-röra, kimchi och Rawfood.

Det som får rekoringarna att växa och kunderna att strömma till är enkelheten och den begränsade administrationen. Varje rekoring är självstyrande – och kostnadseffektiv.

LÄS MER: Rekoringarna växer i rasande fart

– Det krävs inga tillstånd som vid en vanlig marknad. En annan fördel är att producenten når konsumenten utan mellanhänder och får slutkundspris, säger Åke Wikström.

Varje rekoring sköts av en administratör som via en lokal Facebookgrupp godkänner seriösa producenter och hugade spekulanter.

Därefter bestäms utlämningsplats och utlämningstid, oftast en gång i veckan och nästan alltid på samma plats. När det är gjort kan varje producent lägga upp veckans sortiment och kunder börja beställa.

Ökat intresse i coronatider

Det görs genom kommenterar under varje tillverkares inlägg, följt av ett godkännande och betalning i förväg.

Själva varuutlämningen pågår oftast inte längre än en halvtimme, är på så vis tidseffektivt och sker i coronatider med väl tilltaget avstånd.

Eva-Maria Grönvall på Ehrenhofers har märkt av en ökad tillströmning av kunder sedan till viruspandemin slog till.

– Många är rädda att behöva gå in i affärer. Här står vi med väldigt långt mellanrum mellan bilarna. Vi lägger ur varorna på ett bord och tar varken i kontanter eller kort, säger hon.

Alldeles oavsett covid-19 går rekoringarna en ljus framtid till mötes.

– Det ligger i tiden. Folk är medvetna om matkedjan i dag och stöder gärna det lokala. Det minskar svinnet, skapar relationer och man lär känna varandra, säger Johan Ahlgren som startade rekoringen i Göteborg.

Håkan Eriksson är ansvarig för rekoringarna på Hushållningssällskapet. Bild: Hushållningssällskapet
Håkan Eriksson är ansvarig för rekoringarna på Hushållningssällskapet. Bild: Hushållningssällskapet

Håkan Eriksson är projektledare för Hushållningssällskapets uppdrag kring reko i Sverige. Han har märkt av ett ökat fokus på matens ursprung.

– Generellt sett letar vi människor efter det autentiska och äkta. Köttet och grönsakerna från bonden i rekoringen är mer äkta än en det i en frysdisk i livsmedelsbutiken, säger han.

Han trycker på ytterligare två saker.

"Inte hållbart importera så mycket i kris"

– Vi pratar om relationsmat. Här får du med dig en berättelse hem till middagsbordet. Sedan hänger det ihop med ökad digitalisering i samhället. Det är fler och fler som handlar mat online. Kan man då få äkta mat online är det ett plus, säger Håkan Eriksson.

Eva-Maria Grönvall uppskattar rekoringarna.

– Det är bara positivt. Ett jättekul sätt att sälja på och så träffar man många konsumenter man inte skulle ha träffat i vanligt fall, säger hon.

Åke Wikström åker runt mellan rekoringarna i Västsverige, förutom Göteborg även Mölndal, Vänersborg, Trollhättan, Uddevalla, Ljungskile, Stenungsund, Kungälv, Floda, Lerum, Partille, Kungsbacka, Borås och Alingsås.

– I Sverige importerar vi mer än hälften av vår mat, det är inte hållbart i en kris. Rekoringarna är supereffektiva, men hänger på att det finns eldsjälar eftersom alla administratörer jobbar frivilligt, säger han.

Håkan Eriksson förvånas och gläds över tillväxten.

– Nu har vi över 500 000 medlemmar och det växer stadigt, säger han.

LÄS MER: Göteborgarnas avsloppsvatten avslöjar kraftig ökning av coronavirus

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.