Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Elenora stoppades vid gränsen

Idag började ID-kontrollerna på Kastrup. I bitande kyla står vakter utposterade vid varje rulltrappa på Sverige-perrongen och fotograferar legitimation efter legitimation.

För de flesta resenärer är resultatet förseningar och inställda tåg men för turisterna Elenora Bouella och Daniele Coco blev det ett inställt besök till Göteborg.

- Vi var på väg till Göteborg. Men vi blev stoppade av säkerhetspersonalen för att mitt id-kort inte godkändes, säger en besviken Elenora Bouella.

Läs också: Stor oreda kring scannade id-kort

Det italienska ID-kortet har hon använt för att resa in i många länder inom EU men också till Egypten.

- Vi är väldigt arga och besvikna, för att vi är EU-medborgare och borde kunna åka över hela Europa utan problem. Vi är inte immigranter vi är vanliga invånare i EU.

Hennes resesällskap, Daniele Coco, hade ett körkort och fick passera men eftersom både inte fick åka till Sverige valde de att stanna kvar i Köpenhamn. Nu hoppas de istället på att få tillbaka pengar för biljetterna till Göteborg på totalt 634 kronor.

Niels Paarup-Petersen, egenföretagare och regionspolitiker (C) är också missnöjd med ID-kontrollerna och är dessutom en av medgrundarna till Öresundsrevolutionen som bildades i december kort efter att beslutet om ID-kontroller hade tagits.

- Vi har skapat en Facebook-sida där vi samlar folk som är emot id-kraven men också andra frågor där Stockholm tagit beslut över huvudet på oss i öresundsregionen, säger Niels Paarup-Petersen.

Niels Paarup-Petersen beskriver ett brett engagemang som resulterade i 20 000 följare på en dryg vecka.

- Vi försöker att öka pressen på regeringen så att de förstår vilken dumhet de har infört och vilka negativa konsekvenser det får för regionen.

Utöver politiker och turister så är också pendlare kritiska till ID-kontrollerna.

Helena Peteré bor i Köpenhamn men arbetar som statsvetare vid Lunds universitet.

- Jag tror kontrollerna kostar mer än de smakar. Den regionala utvecklingen är så himla viktig men sårbar.

Förutom att det påverkar den regionala ekonomin så är Helena Petré också irriterad över att det tar betydligt mer tid att färdas till och från jobbet.

- Resväg med förseningar och kontroll på Hyllie brukade landa på 15 timmar i veckan. Nu lutar det åt 20 timmar för en sträcka som egentligen ska ta tio timmar per vecka.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.