Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Volvo sa nej. Nu tar ett kommunalt bolag på sig uppdraget att utreda miljöbomben vid Götaverkens gamla varvsområde. Bild: Stefan Berg

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Efter turerna: Nu ska miljöbomben utredas igen

Volvo Group har sagt nej till att fortsätta utreda miljöbomben på Götaverkens gamla varvsområde. Nu tar ett kommunalt bolag på sig uppdraget för att skynda på den utdragna processen.

För fyra år sedan kom de första uppgifterna om turerna kring Götaverken och de farliga föroreningar som samlats vid havsbotten intill. Över fyra år har passerat och någon lösning på det som kallas för Sveriges största miljöbomb är inte i sikte.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det handlar om extrema halter av det giftiga tributyltenn (TBT), som är förbjudet i Sverige sedan knappt 30 år.

LÄS MER: Här ligger Sveriges största miljöbomb – mitt i Göteborg

Volvo sa nej

2013 gjorde miljöförvaltningen i staden en ansvarsutredning som pekade ut Damen Shiprepair Götaverken, Saab/Celcius AB, och Volvo Group Real Estate AB som de ansvariga.

I fjol presenterade Volvo Group sin riskutvärdering och kunde konstatera att föroreningarna "inte innebar någon risk". Ett svar miljöförvaltningen inte nöjde sig med, utan önskade då att Volvo skulle komplettera utredningen, bland annat genom att ta hänsyn till nuvarande båttrafik och kommande konstruktions- och reparationsarbeten i området.

LÄS MER: Här dyker de vid Sveriges största miljöbomb

Fordonsjätten avböjde, trots att miljö- och klimatnämnden tog ett beslut i linje med miljöförvaltningens yttrande. Ett beslut som har överklagats av Volvo.

Nu tar fastighetsägaren Älvstranden Utveckling, Göteborgs stads utvecklingsbolag, över stafettpinnen för att snabba på processen.

– Vi är oerhört angelägna om att dra igång den här processen, så det inte fortsätter att dras i långbänk. Just nu har vi en fastighet som vi inte kan hyra ut och som tickar pengar. Vi kan inte bara se på när ingenting händer, säger vd:n Lena Andersson.

LÄS MER: Miljöbomben i hamnen: Volvo ifrågasätter kommunens opartiskhet

Bekostar riskutredningen

Utredningen kommer att ta ungefär ett år och kosta någonstans mellan en och fem miljoner kronor. En nota som dock inte hamnar på skattebetalarna.

– Vi har inte riktigt koll på hur djupt vi ska gå i frågorna. Kostnaderna landar inte här, utan vi kommer skicka räkningen när man kommit fram till vem som är ansvarig för gifterna, säger Lena Andersson och fortsätter:

– Älvstranden Utveckling har ingen synpunkt vem som är skyldig till detta, vi vill bara att det händer någonting. Vi är oroliga att gifterna är av så stor ansamling att det sprids, därför är det viktigt att agera. De jurister jag pratat med säger att det kan bli en långvarig process.

Det här är miljöbomben:

Miljögiftet TBT (tributyltenn) användes i bottenfärger på båtar från 1960-talet för att förhindra påväxt av alger och havstulpaner. Sedan 1989 är det förbjudet att använda på fritidsbåtar och 2008 infördes ett globalt totalförbud för all användning. TBT är hormonstörande för mikroorganismer och påverkar reproduktion och utveckling.

Den övre gränsen för att dumpa material som innehåller TBT i havet är 50ug/kg TS (microgram per kg torrsubstans). Högsta uppmätta halt vid Götaverksområdet är 236 000 ug/kg TS.

Föroreningarna har skett i samband med reparationsarbete på torrdockorna på varvsområdet. Götaverken/Cityvarvets två sista större torrdockor är sålda och bortfraktade. Den sista försvann i maj 2016.

Källa: Älvstranden Utveckling

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.