Under torsdagen fortsatte arbetet på platsen. Rivningsmassor tas upp och placeras på en pråm innan det körs bort.
Under torsdagen fortsatte arbetet på platsen. Rivningsmassor tas upp och placeras på en pråm innan det körs bort. Bild: Stefan Berg

Efter sprängningsfiaskot – nu kan fartyg trafikera älven igen

En misslyckad sprängning av Göta älvbron ställde till det rejält i förra veckan – och farleden fick stängas. Alltfler fartyg har därför samlats på redden utanför Göteborgs hamn. Men nu är problemet löst.
– Nu vet vi att farleden ser tillfredsställande ut, säger Jonas Sundin på Sjöfartsverket.

ANNONS
|

Det var i början av förra veckan som en nattlig sprängning gick fel.

Ett av brons så kallade stöd skulle rivas. Den metod som användes går ut på att spränga betongen och därefter plocka upp delarna ur vattnet.

– Den här sprängningen gick inte som förväntat och utfördes inte heller som planerat. Det får nu lite olika konsekvenser, sade Christer Niland, trafikkontorets chef för stora projekt, till GP om incidenten.

Passage var för farlig – riskerade gå på grund

Bedömningen från Sjöfartsverket har sedan dess varit att en passage genom Göta älv varit för farlig. Bland annat riskerar fartyg, om de kommer lite ur kurs i den trånga farleden, att gå på grund.

ANNONS

Skanska föreslog därför att placera en pråm ovanför rasmassorna som ett påseglingsskydd. Men inte heller det tyckte Sjöfartsverket var en tillräckligt säker lösning. Oron har bland annat varit att passerande fartyg riskerar att betongmassor sugs in i farleden igen och nästa fartyg då skulle kunna gå på.

Letade rasmassor i nya undersökningar

Men under torsdagen har ramning av farleden utförts. Det innebär att en balk sänks ner till ett visst djup, parallellt med botten, och att ett fartyg sedan släpar balken genom farleden för att se till att inga rasmassor finns kvar.

Möten mellan Skanska, Sjöfartsverket och Göteborgs trafikkontor pågick flera gånger under torsdagskvällen. Då fanns en förhoppning om att kanske öppna farleden redan under gårdagen men så blev det inte.

Gjorde sjömätning och ramning under natten

Det krävdes arbeten genom natten för att Sjöfartsverket skulle göra bedömningen att området kring Göta älvbron och Hisingsbron åter var säkert att passera genom, enligt Jonas Sundin, infrastruktursamordnare på Sjöfartsverket.

– Nu har vi äntligen fått verifierat den sjömätning och ramning som gjordes. Det har pågått under natten och vi tittade på det nu på morgonen, säger han.

Under onsdagen scannades även botten av med sonar, för att bilda en detaljerad karta av området i 3D.

För stora betongklumpar

Det var för en och en halv vecka sedan som sprängningen och rivningen av Göta älvbrons ena stöd, en 2 200 ton tung klump av betong och armeringsjärn, gick fel. Rivningsmassorna sönderdelades inte tillräckligt och trafikkontoret var oroliga för att sprängmedel kunde finnas kvar i massorna. Den ursprungliga tanken var att farleden skulle vara avstängd under förra veckan och sedan öppna denna vecka igen.

ANNONS

Sjöfarten hade räknat med att kunna passera upp till Vänern, lossa och lasta, och sedan åter gå ut genom Göta älv innan veckan var slut. För planen var att stänga farleden även nästa vecka. Då skulle egentligen nästa brofundament sprängas. Påverkan för sjöfarten och industrier och företag runt Vänern har varit stor. Utanför Göteborg har under veckan sju fartyg väntat på att passera upp i älven. Två fartyg har valt att gå till andra hamnar.

Planerar kräva skadestånd från Göteborgs stad

På fredagsmorgonen var det fem fartyg som tar ombord lots och ska upp genom Göta älv. Det första fartyget var på väg vid 09:30 och samtliga fem kommer passera Hisingsbron innan lunch, enligt Sjöfartsverket.

Thunbolagen, det rederi som mest frekvent trafikerar älven, har för avsikt att kräva skadestånd av Göteborgs stad.

– Vi kommer att hålla Göteborg stad ansvariga för detta och kommer att kräva skadestånd för de uteblivna intäkterna, har företagets befraktningschef Jens Bäckström tidigare sagt till GP.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS