Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/14

Efter sju tuffa år - nu vill fler köpa båtar

Efter finanskrisen 2008 drabbades båtbranschen hårt, den tappade 40 procent i volym av sålda båtar. Men nu har kunderna kommit tillbaka och det skapar nya jobb.

Efter sju tuffa år ser nu båtbranschen ljust på framtiden. Enligt Mats Eriksson, vd för SweBoat, Båtbranschens Riksförbund, tappade branschen, 40 procent i volym av sålda båtar. Men nu mår båtbranschen äntligen bra igen.
Detta känner även Jörgen Ottosson vd, för Najad av, de behöver omedelbart nyanställa cirka 10-15 personer, och lika många till hösten. Men de är inte framme vid toppåren runt 2005.

– Vi har haft en oerhört stark orderingång i höst. Nu ser det väldigt positivt ut, då vi flerdubblar omsättningen, visst från låga tal men nu upp till ganska höga tal. Vår orderbok för 2017 är full, och vi kan inte leverera fler båtar förrän sommaren 2018, säger Jörgen Ottosson.

De kan i dag tillverka 20 båtar på ett år, men räknar med att kunna bygga fler efter att de nyanställt.

Enligt Mats Eriksson på SweBoat började man se en uppgång under 2015, den märktes efter Båtmässan i Göteborg. Han säger att det går bättre för försäljningen på ostkusten än på västkusten, vilken kan bero på förra årets dåliga sommarväder på västkusten, tror han. 

– Anledningen till att det går bättre nu är att ekonomin är bra, det har ju inte varit en djup lågkonjunktur, så folk har pengar. Och jag tror att friluftsliv och båtliv är inne igen, säger Jörgen Ottosson.

Båttillverkaren Najad från Henån, Orust ser även ett växande intresse från länderna runt Medelhavet. De nya båtarna de bygger designas för att passa både på våra kyliga breddgrader och för varmare breddgrader som Medelhavet.

Båtarna skall ha både aircondition och värme, skydd för regn och soldäck att ligga och sola på. Runt 90 procent av deras tillverkning exporteras utomlands, som till exempel Norge, USA, Italien, Danmark och England. En båt från Najad kostar 5 till 25 miljoner kronor.

En båttyp som ökar mycket i försäljning är de fyra till sex meter långa öppna motorbåtarna, medan de mellanstora båtarna inte ökar lika mycket. Den vanligaste båten som det säljs mest av är styrpulpetsbåten, som ligger på mellan 100 000 och 500 000 kronor. En snittbåt i Sverige är värd 75 000 kronor.

– Båtmänniskor tenderar att vilja ha mindre och enklare båtar med plats för många kompisar, med det finns de som vill ha båtar som är en mindre flytande sommarstuga, enligt Mats Eriksson.

Han ser att de börjar komma en ny generation av båtfolk, de som levde båtliv som barn. De är nu runt 30 år och skall köpa sin första båt.

– De är en viktig målgrupp för oss, säger Mats Eriksson.

På lördag är det dags för årets Båtmässa i Göteborg och det är ingen slump enligt Mats Eriksson att mässan är nu.

– För nu väcks båtsuget till liv, och det är vårt sätt sätta igång intresset. Efter mässan har utställarna en hektisk tid framför sig, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.