Den 30 juni i år sköts en polis till döds i Biskopsgården. En 17-åring dömdes till åtta års fängelse för mordet och teorin är att den dömde mördaren misstog sitt offer för någon annan.
– Vi kan i dag inte säga om gärningsmannen såg att det var en polis, sa åklagaren Linda Wiking under rättegången.
LÄS MER:GW: 17-åringen kommer mörda igen – eller själv bli mördad
Införde skyddsstopp
Redan strax efter mordet anmälde polismyndigheten händelsen och en utredning inleddes.
– Initialt florerade mycket rykten om vad det var som hade hänt och hur detta hade gått till, så vi ansåg oss tvungna att avvakta den rättsliga processen, säger Björn Johnsson, huvudskyddsombud i region väst.
Med den nya information, som framkom under rättegången, infördes åtgärder från skyddsombuden. På rättegångens sista dag infördes ett skyddsstopp som innebar att poliser inte längre fick patrullera på mopeder.
– Vi hade kontakt med arbetsgivaren som då sa att de inte kunde överblicka situationen för att ta ett beslut, säger Björn Johnsson och fortsätter:
– Då hade jag hade inte möjlighet att vänta och gick in med ett skyddsstopp, säger han.
LÄS MER:Skyddsstopp mot mopedpatruller efter polismord
Krav på reflexväst
Efter att skyddsstoppet infördes inleddes en diskussion på riksnivå. På skyddsombudens initiativ valde Polismyndigheten att förtydliga sina regler och rutiner för att säkerställa arbetsmiljön, och Polismyndigheten har nu infört ett krav att alla uniformerade poliser ska bära reflexväst när de patrullerar på moped.
– När det beslutet togs ansåg jag att skälet för själva stoppet försvann och jag hävde då det, säger Johnsson.
Att ta på sig en reflexväst känns som en enkel åtgärd – varför har det inte varit ett krav tidigare?
– Det här arbetet är komplext och det finns hela tiden taktiska överväganden beroende på uppdrag. Det finns vissa tillfällen där man vill jobba med synlighet och närvaro men det finns också delar där man inte vill vara synlig, säger han.
Kan bli fler åtgärder
Polisen i region Väst har fått i uppdrag, av Polismyndigheten nationellt, att ta fram åtgärder som skulle kunna minimera polisers risker i arbetet. Bland annat tar Johnsson upp faktorn att själva mopederna är svartmålade, och inte målade – likt polisens motorcyklar.
– Vi kommer att vrida och vänta på allt och det finns en samsyn med arbetsgivaren, att vi måste komma vidare och hitta åtgärder. Jag är inte främmande för att vi i framtiden kommer att ha målade mopeder som vi har målade motorcyklar, vikten av det ena utesluter inte det andra, säger Björn Johnsson.
LÄS MER:Tingsrätten: Här är bevisen som fällde polismördaren