Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Toni Orsulic (M), trafiknämndens ordförande. Bild: Robin Aron

Efter linbanehaveriet – trafiknämnden saknar 100 miljoner kronor

Linbaneprojektet, Vasabron och Skeppsbron har lämnat stora hål i trafiknämndens kassa. Nu vill nämnden ha 101 miljoner kronor från kommunen centralt för att täcka kostnaderna.

På trafiknämndens möte på torsdagen klubbades årsrapporten för 2019. I den ingick en skrivning om att begära pengar från kommunen centralt för att återställa det egna kapitalet.

Året slutade med ett minusresultat på nästan 100 miljoner kronor. Enligt rapporten beror det negativa resultatet på beslutet att avveckla linbanan, kostnader för projektet på Skeppsbron samt att man reserverat pengar för den pågående tvisten med en tidigare entreprenör för Vasabron. Allt detta tillsammans innebär kostnader på 112 miljoner kronor.

– Det är inte så att vi haft höga driftskostnader, utan vi har tvingats använda eget kapital till tillfälliga utgifter för de här projekten, säger trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M).

Måste ha uppbackning

Han säger att trafikkontoret inte kan driva den här typen av projekt i framtiden, om man inte har uppbackning från staden om någonting "går galet".

– Det hela kommer ned till vilka riskkostnader som ska ligga på oss kontra centralt. Och det vi säger är att staden måste ta ansvar för den typen av kostnader.

Vad får det för konsekvenser om ni inte får de här pengarna?

– Det återstår att se, men det skulle påverka verksamheten ganska drastiskt. I slutändan handlar det om vilka projekt vi kan driva.

Demokraternas Henrik Munck var den ende i nämnden som gick emot beslutet att skicka över kostnaden till kommunen centralt.

Trafikkontoret hade ansvar

– Det är ganska magstarkt att bara rakt av skicka vidare räkningen till kommunen centralt, inte minst med tanke på vad som hänt inom linbaneprojektet. Man kände ju till för länge, länge sedan till att man skulle spräcka budgeten. Trafikkontoret har ju haft en stor del av ansvaret i haveriet, säger han.

Han konstaterar att den normala gången är att den nämnd som gått med stort underskott får i uppdrag att generera vinst för att återställa det egna kapitalet. Eller att man i vart fall måste ha en seriös diskussion innan man skarpt går in med en begäran om pengar.

– Jag är förvånad över att trafikkontoret lägger fram det här förslaget utan en dialog med politiken och jag är förvånad över att trafiknämndens ordförande inte stämt av med kommunledningen, säger Henrik Munck.

Pleijel kritisk

Trafiknämndens andre vice ordförande Karin Pleijel (MP) ser det som hänt som "ett underbetyg åt en underfinansierad budget".

– Alliansen har tagit bort möjligheten till kompletteringsbudgetar och gjort slut på alla reserver. Då blir det ett väldigt känsligt läge och man hamnar i den här paniksituationen, säger hon.

Vilka konsekvenser ser du om trafiknämnden inte får de här pengarna?

– Då kan trafikkontoret inte sköta sitt uppdrag. Man kommer inte kunna fullfölja alla de projekt man jobbar med, så det blir väldigt stora konsekvenser.

"Behöver analyseras"

Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) fick information om trafiknämndens beslut efter det att GP tagit kontakt för att ställa frågor.

– Det jag kan säga är att kommunen har inga extra pengar centralt, utan vi kommer att behöva titta lite närmare på den här begäran för att se vad det är för kostnader och hur vi ska hantera dem.

Har du fått någon förvarning om att det här var på gång?

– Vi har haft diskussioner om vissa kostnader som uppstod under 2019, till exempel för linbaneprojektet. Så vissa kostnader har vi en lösning för, men vi måste analysera det här mer noggrant.

LÄS MER: Politikerna överens: Linbaneprojektet avbryts

LÄS MER: S och D vill tillsätta oberoende granskning av linbaneprojektet

LÄS MER: Efter förseningarna – avtalet för Vasabron hävs

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.