Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/5

Dyslexiveckan avslutades på Stadsbiblioteket i Göteborg

Under måndagskvällen avslutades Stadsbiblioteket Göteborgs temadagar om dyslexi med ett seminarium av special- och talpedagogen Helena Jacobsson. Hon vill se att skolorna blir bättre på att upptäcka och hantera dyslexi.

Workshops, uppträdanden och seminarium har avlöst varandra under Stadsbiblioteket Göteborgs temadagar om dyslexi.
– Det är en del av satsningen under europeiska dyslexiveckan. Den slutade egentligen i söndags. Vi har haft våra temadagar under helgen och avslutar med en sista punkt nu ikväll, säger Anna-Klara Aronsson, bibliotekarie på avdelningen för specialmedia.

Det avslutande seminariet stod Helena Jacobsson för. Till vardags är hon special- och talpedagog och ordförande i Svenska Dyslexiföreningen region Väst. 

– Jag började engagera mig i frågor kring tal- och skrivsvårigheter när två av mina barn visade sig vara dyslektiker. Vi fick kämpa för att barnen skulle få ordentlig hjälp från sina skolor, säger Helena Jacobsson medan hon kontrollerar att pappren är i ordning på scenen, och att hennes presentation på storbildsskärmen fungerar ordentligt.

"Barnet måste få sin diagnos tidigt"

Det är några minuter kvar tills seminariet ska börja och några personer kommer in och tar plats i stolsraderna.
 
– En annan viktig sak är att barnet måste få sin diagnos tidigt. Annars blir det konsekvenser. Ett barn som inte lär sig att läsa eller skriva som andra får inte lika bra självförtroende som andra barn, man vet kanske inte vad det är för fel, säger hon.

Enligt henne skiljer det stort mellan olika skolor när det gäller att upptäcka dyslexi och att ge rätt hjälp när diagnosen är ställd.

"Alla måste kunna bli upptäckta"

– Vi måste säkerställa likvärdigheten i skolorna. Alla måste kunna bli upptäckta som dyslektiker och sedan få den hjälp som de behöver. Det är en demokratisk rättighet att få lära sig att läsa utifrån sina förutsättningar och det är något som politikerna måste ta tag i, säger hon.

Det är dags för seminariet att börja och efter en presentation visar Helena Jacobsson upp en bild med bakvänd text för att visa hur svårt det kan vara med lässvårigheter. Sedan ber hon personer ur publiken att läsa högt.

– Det är jättesvårt, säger en man i publiken. Sedan läser en annan sakta upp första meningen. Men ingen kommer vidare på nästa mening.

– Förstår ni texten? Såhär kan det kännas att vara dyslektiker, säger Helena Jacobsson och fortsätter seminariet om hur man tidigt kan upptäcka dyslexi.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.