Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Drazen och Annika försvarar Göteborgs heder i Spårvagns-EM

Idag lördag gör spårvagnsförare från 60 städer upp om titeln i Spårvagns-EM i Stuttgart. Från Göteborg tävlar kollegorna Annika Gunnarsson och Drazen Komljenovic.
– Vi siktar på pallplats. Sen vill vi gärna slå stockholmarna, säger Annika.

Precision och känsla. Det är ledorden för en lyckad insats i årets Spårvagns-EM, som arrangeras för sjunde gången.

– Vi tävlar i sex olika grenar. En gren går ut på att komma upp i en viss hastighet utan att titta på hastighetsmätaren, säger Annika, spårvagnsförare på Göteborgs spårvägar.

– En annan gren handlar om att, med så hög precision som möjligt, stanna till vid en hållplats.

Vill slå Stockholm

Enligt Annika är siktet inställt på medalj. Dessutom är det viktigt att slå Stockholm, som kommit före Göteborg de senaste två åren, säger hon.

– Det är banne mig på tiden att vi visar Stockholm var skåpet ska stå, eller spårvagnen rättare sagt.

Ovana vid tävlingsvagnen

Det som kan ställa till det i tävlingen är att Annika och Drazen är ovana vid tävlingsvagnen.

– Vi har varit på depåområdet under dagen, vilket har varit jättespännande. Då fick vi möjlighet att övningsköra med tävlingsvagnen. Den liknade inte alls de vagnar som vi har i Göteborg. Bara det skapar ett litet pirr.

Vad är det som skiljer sig mot de göteborgska spårvagnarna?

– Först och främst är tävlingsvagnen längre. Den är 39 meter, medan vagnarna hemma är runt 33 meter. Sedan är den lite mjukar i inbromsningen än vad man är van vid.

Blev utvalda efter interna tävlingar

Att det blev just Annika och Drazen som får representerar Göteborg beror på att det gick längst i Göteborgs spårvägars interna uttagningar i mars. Trots att Annika endast har kört spårvagn i 3,5 år lyckades hon, tillsammans med Drazen, prestera bäst av sammanlagt 60 göteborgska spårvagnsförare.

Skulle man kunna säga att du är en naturbegåvning?

– Jag tror att det handlade lite mer om tur. Men det är klart att om man tycker något är roligt så snappar man upp en del på vägen. Jag har lärt mig mycket under mina år som spårvagnsförare.

Vad är det bästa med yrket som spårvagnsförare?

– Det bästa är att du har hela staden som arbetsfält. Sedan får man verkligen uppleva hur årstiderna växlar. Det är alltid något som händer på stan. Jag tycker att jobbet är jättehärligt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.