Trafikverket och entreprenören Svevia oense om vilka armaturer som ska monteras.
Trafikverket och entreprenören Svevia oense om vilka armaturer som ska monteras.

Det ser mörkt ut för Vädermotet

ANNONS
|

- Vi vet inte riktigt vad vi skall hitta på, säger Roy Barresten, projektledare på Trafikverket.

När Vädermotet byggdes om för några år sedan restes ett dussin höga belysningsmaster. De försågs med kraftiga lampor som lyste upp vägbanorna i det stora motet.

Men i höstas monterades armaturerna ner och sedan dess har det varit mörkt i Vädermotet.

- Vi var tvungna att ta ner lamporna, de var ett säkerhetsrisk, säger Barresten.

Ännu ingen skadad

ANNONS

Under förra året hade flera armaturer ramlat ner, dock utan att skada bilar eller människor.

- När vi inspekterade armaturerna såg vi att de successivt skakade loss från sina fästen på de höga masterna.

- Den här typen av armaturer är helt enkelt inte lämplig på så höga master, vinden ger upphov till vibrationer i masten och det klarar tydligen inte armaturerna.

Enligt tillverkaren skulle armaturerna klara vindar på 40 meter per sekund.

Nya lampor skulle enligt planerna i höstas vara på plats innan vintern.

Men det är fortfarande oklart vilken typ av lamparmaturer som skall monteras. Trafikverket och entreprenören Svevia är inte överens om hur problemet skall lösas.

- Vi har monterat ljus på ett par kritiska platser i motet men i övrigt har det varit mörkt under vintern, säger Barresten. Det är en ny trafikplats med bra utformning så det finns egentligen inga trafiksäkerhetsrisker.

Vanliga stolpar ett alternativ

ANNONS

Inom tre-fyra veckor skall en utredning visa om det finns några lamparmaturer som kan monteras på de höga belysningsmasterna.

- Annars får vi väl sätta upp vanliga belysningsstolpar och sätta konventionella armaturer på dem, säger Barresten.

Vad som då händer med de höga masterna är oklart.

Kanske kommer att monteras ner.

ANNONS