Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

El-sparkcykel i fart på Odinsgatan i Göteborg. Bild: Robin Aron
El-sparkcykel i fart på Odinsgatan i Göteborg. Bild: Robin Aron

Det kan du få i böter om du bryter mot trafikregler på elsparkcykel

Polisen har den senaste tiden uppmärksammat flertalet incidenter där förare av elsparcyklar tagit stora risker och där man brutit mot flera trafikregler.
– Många ser det som ett lekfordon och inte ett transportfordon och verkar tro att de nästan kan bete sig hur som helst när man står på en elsparkcykel, säger Martin Petersson, vid trafikpolisen i Göteborg.

De senaste åren har fler elsparkcykelföretag etablerat sig i Göteborg och de populära elsparkcyklarna finns lättillgängliga alla dygnets timmar i innerstaden. Inom polisen upplever man dock problem med hur elsparcyklarna framförs.

Polisen Göteborg City skrev efter helgen ett inlägg på sociala medier om att man under de senaste arbetspassen bevittnat flera incidenter som kunde slutat mycket värre.

LÄS MER: Läkare efterlyser konkreta åtgärder mot elsparkcyklar

– Framförallt är det att folk skjutsar varandra på de här sparkcyklarna. Man får bara åka en person på varje. På cyklar kan man ju ha fastmonterade barnstolar och liknande men på dessa gäller en person alltid, säger trafikpolisen Martin Petersson och fortsätter:

Polisen orolig för att olyckorna kommer öka

– Det är också problem med hur de framförs av vissa. På trottoarer, mot färdriktningen och mot rött ljus. Både Sahlgrenska och Östra sjukhuset har ju i flera år nu varnat för att de ser fler olyckor efter elsparkcyklar. Det är farligt om man inte tar hänsyn till bussar, spårvagnar och andra trafikanter, säger han.

I och med att restriktionerna lättats upp och fler rör sig ute sent på stan är även polisen orolig att olyckorna kommer att öka.

– Det är ofta i kombination med alkohol som man kanske skjutsar varandra och kör olovligt. Men det är samma trafikregler för elsparkcyklar som det är för vanliga cyklar.

Så vad är det då för regler som gäller? Martin Petersson reder ut.

– Man får precis som bilister vänta på grönt ljus vid ett stoppljus, man ska hålla sig på cykelbana om det finns en sådan, annars håller man till höger på vanlig bilväg och man får inte framföra den på trottoaren utan då får man leda den.

LÄS MER: Parkeringspatrull ska städa upp felparkerade elsparkcyklar

LÄS MER: Nattliga turer på elsparkcykel förbjuds i Oslo

Kan dömas för olovlig körning

När det kommer till åldersgräns finns det ingen lagstadgad åldersgräns men de flesta företag som hyr ut elsparkcyklar i innerstaden har en policy att man ska vara 18 år för att få hyra.

– Sedan gäller det såklart att man ska ha hjälm på sig om man är under 15 år, säger Martin Petersson.

Bryter man mot dessa regler riskerar man att få böter på plats och Martin Petersson berättar att man kommer jobba med löpande insatser under sommaren som riktar sig mot just elsparkcyklar.

– Om man iakttas av polisen kan man bli bötfälld. Oftast bötfäller vi folk som kör mot rött eller skjutsar på sparkcykeln. Då är det 1500 kronor i böter om man kör mot rött och 500 kronor i böter var för alla som åker på elsparkcykeln om man blir påkommen med att åka flera personer på samma elspark.

De sparkcyklar man kan hyra på stan är hastighetsbegränsade till 20 km/h men har man en egen sparkcykel som går snabbare än så gäller andra regler.

– Då kan det räknas som moped och då behöver man ha en trafikförsäkring, hjälm och man måste inneha förarbehörighet. Annars kan man dömas för olovlig körning.

LÄS MER: Sommarjobbare håller koll på elsparksföretag

LÄS MER: Sjukhus varnar för svåra olyckor med elsparkcyklar

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.