Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

De tar över Styr och ställ – så ska lånecyklarna förändras

Styr och ställ kommer att förändras rejält till år 2020. Fler och "smartare" cyklar över ett större område ska ge långt fler cyklister i staden än i dag. Men smakar det så kostar det. Priset blir högre.

Styr och Ställ har funnits i Göteborg i snart tio år, men nu är det dags för en förändring. På måndagen presenterades tyska Nextbike som som vinnare av upphandlingen. Företaget har lånecykelsystem i 200 städer i 27 länder världen över, bland annat i de tyska storstäderna Berlin, Köln och München.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Antalet lånecyklar i Göteborg ökar dramatiskt. Från dagens 1 000 cyklar till 1500 i Göteborgs stad, och 250 i Mölndal. Det kommer vara möjligt att hämta en cykel i Göteborg och sedan lämna den i Mölndal.

Det nya Styr- och ställområdet blir cirka tre gånger så stort som i dag och omfattar bland annat delar av Hisingen och Majorna.. Bild: Göteborgs stad

Tekniken flyttas till cykeln

Nytt är också att tekniken sitter i cykeln, i stället för i stationen. Användarna ska kunna boka en eller flera cyklar i förväg genom en app och slipper använda de terminaler som i dag finns vid stationerna. Fyra sådana terminaler kommer dock finnas kvar för den som inte vill använda en smart telefon eller är på besök i staden.

Den nya cykeln ska vara lättare att använda än dagens cyklar.

– De har sju växlar, jämfört med tre idag. Vi har provcyklat dem och de är betydligt lättare att ta sig fram med, säger Sara Boije af Gennäs, projektledare vid Trafikkontoret i Göteborg.

Cyklarna är utrustade med GPS och känner själva av var de befinner sig, vilket gör det möjligt att parkera cykeln bredvid en full station. Det ska alltså vara slut på jakten efter en ledig plats.

Ökad kostnad för användaren

För användarna innebär det nya systemet en kostnadsökning, som ligger ungefär i linje med liknande europeiska lånecykelsystem. Ett årskort kommer att kosta 300 kronor.

Avtalet med Nextbike ligger på 12,6 miljoner kronor per år, underhåll och kundtjänst inräknat. Staden räknar med att man minst kommer att få 22 000 användare med årskort, vilket skulle innebära en kostnad för staden på runt en miljon om året. Om användarna däremot skulle bli fler kan lånecyklarna bli en intäkt för staden.

–22 000 användare är ett lågt scenario. 36 000 är ett högscenario. Det vet vi är möjligt. Till exempel Helsingfors, som är ungefär lika stort som Göteborg och som har ett nytt smart lånesystem hade redan förra säsongen 36 000 årsanvändare. Det är många fler än idag men inte omöjligt, säger Sara Boije af Gennäs.

Det nya systemet ska byggas upp under 2019 och vara på plats 1 mars 2020.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.