Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

De fixar båtarna på Hinsholmen inför sjösättning

Sjösättningen är i sikte och båtägarna tar varje tillfälle i akt att slipa, putsa och måla. En del av dem är på plats på uppläggningsplatsen i Hinsholmens småbåtshamn även denna småkulna söndagsförmiddag.

Några har en vilodag. Men prognosen om nederbörd har inte avskräckt alla båtägare från att jobba klart i Hinsholmens småbåtshamn i Västra Frölunda.

I kranområdet är det än så länge lugnt, medan några sjösätter på egen hand från trailer.

LÄS MER: Sveriges mest kända okända fyr

Precis som Sofia Werner och Michael Staugaard gör med sin Taniwha, döpt efter ett sjöodjur i den maoriska mytologin. Det är en First 21.7 från Beneteau och med en praktisk fällköl. Med kölen uppfälld klarar de ett djup på någon meter, eftersom båten då bara ”sticker” 70 centimeter.

– Vi kan ta oss in i många vikar dit ingen annan kommer, säger Sofia Werner.

De har haft båten i 13 år och i år blev det inte så mycket jobb med den.

– Jag har slipat och oljat teaken och Michael har målat lite.

Fraktar båten själva till andra vatten

I år blir det nog segling i Bohuslän för första gången på många år. Båten köpte de för att också kunna ta sig till andra vatten, som på ostkusten och upp i Nordnorge. Bil och trailer ger den möjligheten.

– För tre år sedan var vi i Kroatien och seglade, berättar Sofia Werner.

Michael Staugaard och Sofia Werner och gör de sista förberedelserna innan det är dags att sjösätta Taniwha direkt från trailer. Bild: Jonas Lindstedt
Michael Staugaard och Sofia Werner och gör de sista förberedelserna innan det är dags att sjösätta Taniwha direkt från trailer. Bild: Jonas Lindstedt

Under båtens namn står även Göteborg, vilket innebär att de inte kan vara helt inkognito på annat håll.

– I Norge och utanför Luleå blev de väldigt glada över att se oss. De förstod inte att vi hade ”fuskat” på vägen dit, säger Michael Staugaard.

Återvända till Koster och Bassholmen

Henrik Börjesson står under sin Beneteau, 32 fot, som familjen haft i åtta år. Han slipar med sandpapper och ska ”fläckmåla” och bottenmåla.

Sedan ska han vaxa skrovet och montera tillbaka peket i fören som ”tuggat” mot bryggor och behövde lämnas in för svetsning. Runt 40 timmars arbete totalt denna vår räknar han med, innan Caretta ska åka i sjön.

Henrik Börjesson slipar skrovet på sin segelbåt. Han hoppas att kunna sjösätta den i början av maj för få segla under första maj-helgen om det blir fint väder. Bild: Jonas Lindstedt
Henrik Börjesson slipar skrovet på sin segelbåt. Han hoppas att kunna sjösätta den i början av maj för få segla under första maj-helgen om det blir fint väder. Bild: Jonas Lindstedt

– Jag har inte bokat sjösättning men tänker att det blir om två veckor, eftersom jag vill ha mastat klart till första maj-helgen. Om det blir fint seglingsväder ska vi ut, säger han.

Han siktar på norra Bohuslän i år för familjen på fem personer.

– Egentligen skulle jag vilja segla i andra vatten, men man får passa på i år när det kanske är färre norrmän där, konstaterar han.

Och det finns många favoritplatser att återvända till: Fjällbacka skärgård, Kosteröarna, gamla hamnen på Bohus Malmön och Bassholmen.

Inne på sin tredje Smaragd

Erik Waller gör ett grundligt arbete i år med sin Smaragd. Monkelusa är hans tredje Smaragd och han har haft den i sin ägo under tre säsonger. De som kappseglar känner igen namnet och nu är det han som ska segla den på öppna SM på Framnäs, Björkö, i sommar.

Vunnit det mästerskapet har han redan gjort en gång tidigare, 2007.

– Jag har även kört upp båt på lastbil till Sandhamn och tävlat där, berättar han.

Monkelusa är lite speciell med elmotor, en inombordare.

– När man kappseglar hade det förstås varit bättre med en utombordare som går att lyfta av, konstaterar han.

Allt för att minimera vikten förstås och segla snabbare.

Erik Waller framför sin Smaragd, Monkelusa. Han har snart slipat bort all bottenfärg och det är snart dags att lägga på ny. Han var inte nöjd med den gamla färgen. Bild: Jonas Lindstedt
Erik Waller framför sin Smaragd, Monkelusa. Han har snart slipat bort all bottenfärg och det är snart dags att lägga på ny. Han var inte nöjd med den gamla färgen. Bild: Jonas Lindstedt

Smaragden har familjen annars mest för helgsegling. För längre turer och när de semesterseglar brukar de låna en annan båt.

– Det blir lite för trångt med tonåringarna i Smaragden.

Men Erik Waller njuter alltid av att få segla med den, inte bara för seglingsegenskaperna.

– Den är ju så vacker också!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.