Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/1

Daniel Bernmar (V) påkörd: "Det sa smack"

Daniel Bernmar (V) har råkat ut för en trafikolycka. Kommunalrådet var på väg hem på cykel när han blev påkörd, han uppger att bilisten smet från platsen och körde mot rött.
– Hade han kört i full fart hade jag inte varit hemma idag, säger Daniel Bernmar.

Det var vid 22-tiden på torsdagskvällen, efter kommunfullmäktigesammanträdet, som olyckan inträffade.

– Jag och några partikamrater hade umgåtts efter sammanträdet och på kvällen cyklade jag hem den vanliga cykelväg jag åker varje dag, säger Daniel Bernmar som är kommunalråd för Vänsterpartiet.

Tre cyklister framför honom cyklade över en korsning vid Anders Perssons gata och J Sigfrid Edströms gata i riktning mot Willinsbron.

– Det var grönt ljus. Men när jag kommer ut säger det bara smack, berättar han.

Enligt Daniel Bernmar kom bilisten från vänster och körde mot rött. Den träffade honom på sidan och han flög ut i gatan och välte omkull.

Oskadd men omtumlad

Cykeln gick sönder, men själv hade Daniel Bernmar tur, och klarade sig oskadd, men omtumlad.

– Hade han kört i full fart hade jag inte varit hemma idag, i bästa fall hade jag varit på sjukhus, säger han.

Han berättar att han tittade mot bilisten, som gasade iväg mot Ullevimotet.

"Avslutat dagen med att påkörd av en bilist som körde mot rött och smet från platsen. Cykeln helt kaputt men jag är i alla fall oskadd om än omskakad. Jävla skitdag!" skriver Daniel Bernmar på Twitter.

Två andra cyklister och en spårvagnschaufför skyndade sig fram för att hjälpa honom.

Händelsen inträffade på en plats han menar har blivit mer trafikfarlig sedan den byggts om. Det handlar om en bevakad korsning där cyklister och bilister inte ser varandra förrän de är ute i gatan, enligt Daniel Bernmar.

Som cyklist behöver du därmed kunna lita på att bilister följer trafikreglerna.

– Ur säkerhetssynpunkt uppskattar jag inte den lösningen, säger han.

Han säger att cyklister prioriteras för lågt, att det rör sig om planeringsfel där vägar tar slut och höga kanter plötsligt dyker upp.

– Det är ett jättestort problem att vi ofta bygger trafikfarliga lösningar för cyklister, eller lösningar där det är en uppenbar konflikt mellan olika trafikslag, så att de som går blir irriterade på cyklister och tvärtom.

Vilket ansvar har ni politiker för det här?

– Det är såklart en jätteviktig fråga. Förra mandatperioden lanserade vi en historisk satsning på cykelinfrastrukturen, ett cykelprogram. Men det har väl blivit sisådär. Man har tagit de lågt hängande frukterna först, och förstärkt redan bra cykelstråk. Det är inte där olyckorna händer, säger han.

"Vi måste bli hårdare"

Han menar att det är mellanstråken som är problemet och berättar att han redan för några månader sedan funderade på att skriva en motion om en lägstastandard för cykelinfrastrukturen.

– Problemet ligger lite i hierarkins sista led, i utförarledet. Vi som beställare måste vara hårdare på att man inte gör eftergifter med säkerheten. Jag tror att de som bygger cykelbanor själva skulle behöva cykla för att se hur vansinnigt det är, säger Daniel Bernmar.

Daniel Bernmar berättar att han har polisanmält händelsen.

– Men jag har inga större förhoppningar, jag såg inget registreringsnummer eller så.

Cyklar du idag?

– Nej, jag jobbar hemifrån idag. Men jag hade inte kunnat använda cykeln, den är helt trasig.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.