Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Spårvagn över Götaälvbron.
Snart rullar spårvagnarna över Götaälvbron för allra sista gången. Bild: Stefan Berg

Då slutar spårvagnarna köra till och från Hisingen

På lördag slutar spårvagnarna gå över Göta älv. Resenärerna måste istället ta buss. Samtidigt har de senaste veckornas trafikläge orsakat köer upp mot både gamla och nya bron.
– Det finns också goda möjligheter att gå och cykla över bron, säger Sara Ihrlund vid Västtrafik.

Tidigt lördag morgon 12 juni går den sista spårvagnen över Götaälvbron – någonsin. Istället är det buss, bil, cykel eller promenad som gäller över älven. Spårvagnarna slutar nämligen rulla över vattnet i drygt två månader.

– Man stänger för spårvagnstrafik på bron för att färdigställa Hisingsbron, då man behöver riva delar av Götaälvbron. Det gör att vi inte kan ha spårvagnstrafik över älven. Samtidigt färdigställer man delar på Hisingsbron för att kunna köra spårvagnstrafik från och med augusti, säger Sara Ihrlund, enhetschef för leverans på Västtrafik.

16 augusti ska nämligen spåren på den nya Hisingsbron ligga färdiga och kollektivtrafiken ska kunna rulla över älven igen. Men uppehållet under sommarmånaderna innebär att man inte kommer att kunna resa som vanligt.

Artikeln fortsätter under videon.

Linjerna som slutar gå på Hisingen

På Hisingen kommer inte linje 5 och 6 köra över huvud taget, utan istället är det bara linje 10 som kommer att gå på Hisingssidan. För att väga upp för de saknade linjerna kommer dock linje 10 köra med större turtäthet.

På fastlandssidan kör vagnarna andra vägar – Sara Ihrlund rekommenderar att man kollar upp sin egen resväg noga för att se hur den har förändrats.

LÄS MER: Nu är Hisingsbron invigd

Ska man åka kollektivt över bron måste man ta buss. En buss kan inte svälja lika många människor som en spårvagn, men Sara Ihrlund säger att man än så länge ser att trafiken har tillräckligt med kapacitet för resenärerna.

Sara Ihrlund, enhetschef för leverans på Västtrafik.
Sara Ihrlund, enhetschef för leverans på Västtrafik. Bild: Thomas Harrysson

– Vi kommer att ha en bra turtäthet men det finns också goda möjligheter att gå och cykla över bron. Sedan gäller det att följa läget löpande i resandeutvecklingen.

Är ni oroliga över att det kommer bli trångt på bussarna?

– Vi följer läget noga för att säkerställa att det inte blir det, men vi ser att vi ska hålla de resandenivåer vi har idag med trafiken vi har planerat. Däremot kan det vara viktigt att som resenär vänta på nästa tur om fordonet är fullt, säger hon och hänvisar till rekommendationerna att hålla avstånd till medresenärer i kollektivtrafiken.

LÄS MER: Teorierna bakom det deformerade stålet

Köer innan broarna

Den nya Hisingsbron har varit öppen i drygt en månad. Sedan några veckor tillbaka har en liten andel av kollektivtrafiken (linje X2) kört över Hisingsbron istället för Götaälvbron. Det har dock inte varit helt smärtfritt. När Nordstans hållplatsläge stängde 31 maj blev det svårare att komma fram.

Bussen behöver köra samma vägar som till exempel övrig biltrafik och byggtrafik.

– För den trafiken och busslinjen som har kört över Hisingsbron har det varit en problematik med att komma upp på bron, det har blivit en viss köbildning från fastlandet, säger Sara Ihrlund.

Emellanåt har det även bildats köer för trafiken som ska upp på den äldre Götaälvbron.

– Det är mycket trafik som möts på en punkt, men vi har dagliga, operativa möten där vi går igenom fördröjningar, signalsystemet och åtgärder som kan hjälpa upp det, säger Sara Ihrlund.

Från och med måndag 14 juni går trafiken över till sommartidtabell och en ny länk (ny trafiklösning) kommer att komma på plats. Lösningen ska enligt Sara Ihrlund få trafiken att flöda bättre.

LÄS MER: Arkitekternas dom: Så blev nya Hisingsbron

LÄS MER: Därför har Hisingsbron fastnat flera gånger efter invigningen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.