Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

Därför vill de rödgröna sänka farten i city

Det är bättre för både miljön och framkomligheten. Så motiverar de rödgröna politikerna en sänkning av hastigheterna i centrala staden.

Trafiknämnden har sedan tidigare antagit en övergripande strategi, som pekar ut riktningen mot sänkta hastigheter i staden på sikt. Under förra året gjordes ett första försök i Lundby och nu vill de rödgröna politikerna gå vidare och sänka hastigheten på fler håll i centrala staden.

Vill sänka till 30

Exakt vilka gator det handlar om kommer man att berätta på en presskonferens under onsdagen.
– Vi vet ju att det är på gång en översyn nationellt, där det talas om en generell sänkning till 40, men när det blir vet vi inte. Därför vill vi gå före och sänka till 30 på vissa platser, säger Ulf Kamne, kommunalråd (MP).
Rör det sig om hela centrala staden?
– Stora delar. Men jag kan inte säga mer nu. Det blir konstigt när vi kallat till presskonferens i morgon (onsdag).

Anses ge tryggare miljö

De styrande politikerna motiverar hastighetssänkningen med att staden växer och blir tätare och att fler därmed måste dela på samma yta. Sänkta hastigheter skulle, som man ser det, ge tryggare miljöer och bättre framkomlighet för gångtrafikanter och cyklister.
Axel Josefson, moderat ledamot i trafiknämnden, tycker att det är bättre att vänta in den generella hastighetssänkning som Trafikverket jobbar med. 
– Om vi ska sänka på egen hand kommer det att kosta staden en massa pengar, som vi kan lägga på annat i stället, säger han.

Kan bli dyrt

Regelverket är nämligen sådant att det är Trafikverket som bekostar skyltarna så länge man håller sig till de generella reglerna. Vid lokala undantag är det den enskilda kommunen som bekostar omskyltningen.
Axel Josefson tycker dessutom att det finns annat än rena kostnadsskäl som talar emot att sänka hastigheterna just nu.
– Jag tycker att det är bra om vi följer de generella reglerna. Det skapar en förutsägbarhet som jag tror gynnar trafiksäkerheten. Om vi ska ha separata regler kommer det bara att krångla till det för trafikanterna.
De rödgröna menar att en sänkning skulle vara bra för miljö och framkomlighet – finns det inget positivt som du ser det?
– Det kan finnas gator och avsnitt där det finns skäl att sänka till 30. Men om man ska göra det generellt i centrum, så tror jag att det kommer att försvåra framkomligheten i staden.

Formellt beslut kvarstår

Det formella beslutet om en hastighetssänkning fattas av trafiknämnden i augusti.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.