Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vilken spårvagnslinje är det egentligen som kommer? Flera läsare har hört av sig och sagt att det kan vara svårt att se, framförallt på långt håll. Bild: Petter Trens

Därför saknar mängder av spårvagnar sin siffra

Över en tredjedel av Göteborgs spårvagnar saknar siffran och färgen som anger vilken linje de kör. Det kan därför vara svårt att se vilken linje som kommer – framförallt framifrån. Prognosen för när problemet kan vara helt åtgärdat ser dyster ut.
– Vi räknar med installation under andra hälften av 2020, säger Robert Lindberg, pressansvarig på Göteborgs spårvägar.

Av totalt 263 spårvagnar i Göteborg saknar 95 stycken siffran som identifierar vilken linje de för tillfället kör. Även färgen som tydliggör vilken linje det rör sig om fattas.

De drabbade modellerna är M31 och M32, det vill säga den med låggolv i mitten samt de nya italienska spårvagnarna.

Vagnarnas linjenummerskyltar behöver underhållas regelbundet. De äldre modellerna kan råka ut för rent mekaniska fel, som att själva plastbandet som siffrorna sitter på går av. I de nyare sitter kretskort som, likt annan elektronik, blir uttjänt eller krånglar ibland.

En spårvagn av modell M32. De tillsammans med M31 är drabbade av problemen med linjenummerskyltarna. Bild: Petter Trens

Att cirka en tredjedel av stadens spårvagnar nu har en helt blank linjenummerskylt beror på en akut brist på reservdelar. Bristen beror dels på att en specialiserad leverantör av elektroniken gått i konkurs, dels på att somliga delar till de äldre modellerna är svåra att få tag på idag.

– Det är svårt att hitta leverantörer som kan leverera den typen av gammal teknik, säger Fredrik Blomqvist, chef vid avdelningen för underhåll och logistik vid Göteborgs spårvägar.

LÄS MER: Nya spårvagnarna försenade

Temporära skyltar

Enligt bolagets pressansvarige Robert Lindberg upptäcktes problemet innan sommaren.

Inom kort går en upphandling om ett helt nytt skyltsystem ut. Där är ett krav är att samma system ska fungera till både modell M31 och M32.

– Vi räknar med installation under andra hälften av 2020, säger Robert Lindberg.

Robert Lindberg är pressansvarig på Göteborgs spårvägar. Bild: Carola Weidenholm

Under tiden kommer de drabbade spårvagnarna ha en temporär nummerskylt i framrutan. Hur många ytterligare spårvagnar som kommer få köra med en sådan innan nyinstallationen är svårt att säga.

– Så frekvent går de inte sönder. Det är klart det kommer bli några till, men inte alla, säger Fredrik Blomqvist.

Kunde man undvikit detta genom att larma tidigare?

– Den frågan är svår att svara på. Det är klart, i vilken fråga som helst, att det alltid finns en möjlighet att upptäcka det tidigare.

LÄS MER: Så ska Göteborgs spårvägars nya vd undvika en ny spårvagnsskandal

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.