LÄS MER:48 spårvagnar tas ur bruk – är trafikfarliga
Efter omfattande problem med rost beslutade Göteborgs spårvägar att dra in och blixtskrota 48 spårvagnar av den klassiska modellen M28. De har rullat på Göteborgs gator i 56 år.
Nyheten nådde göteborgarna under torsdagen, och vid 17.20 rullade den sista spårvagnen in i Vagnhallen.
Liknande modell
Under fredagsmorgonen kontaktade flera GP-läsare tidningen och menade att vagnarna fortfarande gick i trafik på stans gator. Men enligt Henrik Kjellberg, presskommunikatör på Västtrafik, är det modellen M29 man sett.
– Det är lätt att tro att det är samma. För gemene man ser de i princip likadana ut, men sättet man kan särskilja dem åt är serienumret, säger han.
LÄS MER:Spårvagnsfiaskot en skandal som måste redas ut
Varje spårvagn har ett eget tresiffrigt nummer som finns på utsidan av fordonet. Henrik Kjellberg berättar att om det börjar på siffran sju tillhör vagnen M28-serien, och siffran åtta tillhör M29.
– Jag förstår att det kan uppstå förvirring, för de är väldigt lika. Utöver serienumret ser jag inte heller någon jättetydlig skillnad på dem.
Hur länge till väntas modellen M29 köra?
– Det besked jag fått till mig är att de kommer köras till 2025.
Hur upplever du responsen kring att M28:orna tas bort?
– Vad jag sett personligen verkar många sakna dem av nostalgiska skäl. Men vissa verkar också se fram emot de nya spårvagnarna, som är mer tillgänglighetsanpassade med lägre golv där barnvagnar och rullstolar lättare kommer in.
LÄS MER:Stora förändringar för spårvagnstrafiken – så drabbar det dig