Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Därför kunde tåget köra in i gasbussen på Hisingen

Sex månader efter kollisionen mellan ett tåg och en gasbuss på Hisingen finns nu en förklaring till varför bussen fastnade på spåret. Det skriver SVT Väst.

Det blev en våldsam kollision när ett tåg tidigt på morgonen den 8 mars i år körde rakt in i den stillastående gasbussen som fastnat mitt på spåret vid järnvägsövergången Finlandsvägen på Hisingen. Tåget körde i 95 km/h och kollisionen var så kraftig att bussen delades i två delar.

Hur bussen kunde få motorstopp har hittills inte varit klarlagt, men nu har den tyska fordonstillverkaren analyserat bussens ”svarta lådor” och kommit fram till att det var bussens eget säkerhetssystem som förorsakade motorstoppet, något som SVT Väst var först att rapportera om.

LÄS MER: Glappande lucka troligen bakom tågkrock

Bakom motorstoppet ligger en glappande lucka för gaspåfyllnad som bussen tidigare varit på verkstad för att åtgärda. Teorin är att luckan öppnats när bussen gungat till när den kört över spåren, alternativt att ett fel på givaren indikerat att luckan är öppen. Oavsett vilket har bussen omedelbart stannat och har inte gått att starta igen.

– Vi känner oss trygga i uppfattningen att det var luckan som ledde till att bussen stannade, säger Henrik Cederqvist, områdeschef på bussoperatören Keolis, till SVT Väst.

LÄS MER: Problemen vid olyckskorsningen kända sedan länge

En rad åtgärder har vidtagits för att något liknande inte ska kunna hända igen.

En tidigare utredningsrapport visar även att själva järnvägsövergången har haft flera säkerhetsbrister, något Trafikkontoret, Göteborgs stad och Trafikverket arbetar med att åtgärda.

Lyckligtvis kom ingen person till allvarlig skada vid kollisionen den 8 mars.

LÄS MER: Efter tågkraschen: nu görs korsningen om

LÄS MER: Efter dramatiska tågolyckan – korsningen fortfarande farlig

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.