Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Därför har Göta älvbron lämnats i öppet läge

Ersättaren har invigts, det sista fordonet passerat och rivningen är igång. Men varför har man lämnat Göta älvbron i en till synes permanent broöppning?

Sedan 15.30 i onsdags är Göta älvbron öppen – och så kommer den sannolikt att förbli tills den ersatts av Hisingsbron. Bommarna är nere, lamporna blinkar och klaffen pekar mot skyn.

– Vad jag har förstått kommer entreprenören att riva den i öppet läge, säger Stefan Nyberg, gruppchef för brodriften på park- och naturförvaltningen.

Rivningen är också orsaken till att klaffen parkerats så här.

I dagarna slår stora grävmaskiner sönder betongdelar av Göta älvbron på Hisingssidan, vilket skapar vibrationer som fortplantar sig i konstruktionen. Park- och naturförvaltningens farhåga är att vibrationerna kan göra bron svår att öppna när fartyg vill passera.

LÄS MER: Skanska-MTH kände till problemen med Hisingsbron

LÄS MER: Här kör den sista spårvagnen över Götaälvbron

Fått mer kärlek om den varit kvar

Dessutom väntar några varma dagar nu, och som bekant kan det också göra att klaffen fastnar eftersom höga temperaturer får stålet i bron att svälla.

Ska det bli skönt att slippa den här krånglande bron?

– Om den varit kvar hade man lagt mer pengar på översyn och renovering, och då hade den nog inte krånglat så mycket. Nu gör man ju minsta möjliga för att spara pengar, säger Stefan Nyberg.

Vibrationerna skapar också en dålig arbetsmiljö för brovakterna som arbetar i tornet på bron.

– Saker och ting hoppar omkring. Skärmar och sådant, säger Stefan Nyberg.

LÄS MER: Därför har Hisingsbron fastnat flera gånger efter invigningen

LÄS MER: Så kommer rivningen av Götaälvbron att gå till

Stoppar trafiken i augusti

Genom att parkera bron i öppet läge kan brovakterna redan nu flytta till sin nya arbetsplats på Ringön. Därifrån kan de styra den nya Hisingsbron och broarna längre uppströms, men inte Göta älvbron.

– Vi håller på redan nu, det är mycket teknik som ska flyttas och sådan vet man ju sällan är 100 procent pålitlig. Går allt bra kan vi vara igång imorgon (fredag) eftermiddag.

Planen är att stoppa trafiken på farleden i augusti och då genomföra rivningar som kan innebära risker för fartyg som passerar under.

LÄS MER: Paret var först över bron – från varsitt håll

LÄS MER: Nu har de sista bilarna rullat över Göta älvbron

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.