Släckningsarbetet har pågått under hela natten, och än är branden inte släckt.
Släckningsarbetet har pågått under hela natten, och än är branden inte släckt. Bild: Kustbevakningen

Därför dröjde räddningsfartyget Poseidon: ”Jobbar växelvis”

Branden ombord bulkfartyget Almirante Storni har orsakat ett enormt räddningspådrag, med flera samverkande instanser inblandade. Men Kustbevakningens största resurs, räddningsfartyget Poseidon, anslöt till räddningsarbetet först sent på lördagskvällen.
– Det här är egentligen nationella resurser, med väldigt stora täckningsområden, säger Kustbevakningens kommunikatör Valdemar Lindekrantz.

ANNONS
|

Det var under lördagseftermiddagen som räddningspersonal först larmades om en brand ombord ett större lastfartyg utanför Vinga. Ombord fraktades stora mängder trävirke, som av hittills okänd anledning fattat eld.

Sedan dess har räddningspersonal försökt bekämpa branden ute till havs, som ännu rasar på fartygets övre däck.

Kustbevakningens tre bästa fartyg för räddningsinsatser som dessa heter Triton, Amfitrite och Poseidon. Det sistnämnda är stationerat i Göteborg, men lyckades ändå inte ansluta till släckningsarbetet förrän runt klockan 22 på lördagskvällen.

På frågan varför berättar Valdemar Lindekrantz att det i slutändan rör sig om en resursfråga.

– Det här är egentligen nationella resurser, med väldigt stora täckningsområden. Alla är inte bemannade varje dag, året om, utan jobbar växelvis för att täcka upp ett område.

ANNONS

Inte tillräckligt bemannad

Triton och Amfitrite är stationerade på Gotland och i Karlskrona, och Kustbevakningen har som ambition att alltid hålla minst ett av fartygen bemannade vid varje givet tillfället. Vilket av fartygen som hålls i drift beslutas efter olika riskanalyser, personalresurser och det allmänna läget längs kusterna.

Under lördagen, vid tiden för branden, var Poseidon inte tillräckligt bemannad för att omedelbart bege sig ut. Man fick därför ringa in personal, vilket är varför det dröjde innan man kunde lätta ankare. Trots det har fartyget ändå bidragit i arbetet, menar Lindekrantz.

– Det jag kan säga är att, även om det tog tid, är vi ändå nöjda med att vi fick ut henne och att hon sedan 10-tiden hjälpt till att bekämpa branden, säger Valdemar Lindekrantz.

”En samhällsinsats”

Besättningen om 17 personer har ännu inte evakuerats från fartyget utanför Vinga, men har fått sällskap av den enorma räddningsinsats branden har orsakat. Samma insats hyllas nu av Kustbevakningen, som leder insatsen sedan faran för liv bedömdes vara över.

– Detta är verkligen en stor insats med många olika myndigheter och organisationer i samverkan. Det är många spelare inblandade, säger Valdemar Lindekrantz och fortsätter:

– Exempelvis har vi fortfarande tre bogserbåtar ute till havs som har gjort ett hästjobb, Sjöräddningssällskapet har varit där under hela dagen och ligger fortsatt kvar. Innan vi visste hur det skulle gå med besättningen ledde Sjöfartsverket insatsen med sina helikoptrar, och så vidare.

ANNONS

Det låter som att du är nöjd, alltså?

– Jag vill nog avvakta med att recensera själva insatsen ett tag till. Däremot är jag nöjd med samarbetet, som har varit väldigt gott, och att alla inblandade har gjort sitt bästa. Alla förstår att detta är en väldigt allvarlig händelse, och det känns som att alla har jobbat åt samma håll. Det är en samhällsinsats, säger Valdemar Lindekrantz.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS