Därför är Metoo-kampanjen viktig

Nu fylls även svenska sociala medier med berättelser om sexuella övergrepp. Nätkampanjen #metoo är viktig, anser Olga Persson som jobbar med unga tjejer. - Att våga prata om det som är tabubelagt är ett första steg.

ANNONS
|

Avslöjandena om Hollywoodproducenten Harvey Weinsteins övergrepp på kvinnliga medarbetare och skådespelare har upprört en hel värld. I kölvattnet har flera kampanjer skapats, den största signerad skådespelerskan Alyssa Milano. Genom att dela en status med orden #metoo på sociala medier vill hon belysa hur utbrett problemet med sexuella trakasserier mot kvinnor är.

På bara ett dygn hade tiotusentals följt uppmaningen bara i USA, och snart växte den även globalt. I Sverige har både kända och okända kvinnor delat sina historier.

Olga Persson är generalsekreterare på Unizon, en organisation som samlar över 130 kvinnojourer, tjejjourer och andra stödverksamheter som arbetar för ett jämställt samhälle. Hon tycker att kampanjen är bra.

ANNONS

– Framför allt tror jag att det gör det lättare att sätta igång det vardagliga samtalet som behövs i skolan, på arbetsplatser, i vardagen. De som varit utsatta, i princip alla jordens kvinnor, känner sig naturligtvis mindre ensamma genom en sådan här kampanj. Det är en stor vinst.

Att tiotusentals kvinnor i alla åldrar världen över delar statusen är inte förvånade. Snarare tror Olga Persson att kvinnorörelsens hårda arbete gjort att det idag finns större möjligheter för kvinnor att dela sina historier.

– Men frågan är vad det leder till, vem som tar emot berättelsen? Vi får alltid höra att vi ska polisanmäla, våga berätta, ta hjälp. Men om ingen lyssnar och kvinnan blir skuldbelagd, om man ursäktar förövarna, säger att de var fulla och inte förstod... Det där ifrågasättandet följer med kvinnor in i rättsväsendet, om man nu är en av få som vågar anmäla.

Om fler kvinnor går samman, stöttar varandra och vittnar om liknande berättelser, kan det förhoppningsvis leda till förändring framöver, hoppas Olga Persson.

En kritik mot kampanjen är att endast kvinnor, som själva är offer, ska ta ansvar för att synliggöra problemen. Under gårdagen startades flera motsvarande kampanjer, under hashtags som #ihave, #mybad, med syfte att lyfta mäns egna historier om när de begått övergrepp mot kvinnor.

ANNONS

En av dem som skrev under #ihave i sociala medier är programledaren Musse Hasselvall. Han skriver bland annat att "plötsligt säger hon: jag vill inte att du tafsar på mig. Minns inte i dag exakt vad jag hade gjort men tafsa var exakt vad jag gjorde. Minns dock tydligt min egen reaktion: Vad menar du? Vi är ju ihop."

Olga Persson tycker att det är viktigt att män tar ansvar:

– Vi behöver att män tar ansvar, inte enbart genom att stötta utan också genom att ifrågasätta andra män, stå upp för en annan typ av manlighet, våga säga nej till pornografi, sexistisk reklam, allt som stödjer och bidrar till en sexistisk kultur.Den diskussionen måste män ta med varandra och i offentligheten.

–Men för män tror jag inte att det räcker med en kampanj, det krävs otroligt mycket mer för att förändra mäns beteende, alltifrån aktiva handlingar, till konsumentmakt och politik, säger Olga Persson.

ANNONS