Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Någon verkar ha tröttnat på en av alla felparkerade elsparkcyklar, och bötfällt den. Bild: Fredrik Gustavsson

Därför är detta inte den första elsparkcykeln med p-bot

De står mitt bland gångtrafikanter, på cykelbanor och i korsningar. Parkeringsproblemen med elsparkcyklarna har fått irriterade invånare att vända sig till kommunen, men några parkeringsböter kommer det inte att bli fråga om.

De hundratals elsparkcyklarna som intagit gatorna i Göteborg väcker känslor. Trafikkontoret i Göteborg har tagit emot ett 60-tal synpunkter från medborgare som haft åsikter kring hur de körs och parkeras.

Häromdagen hittades en av företaget Limes elsparkcyklar i Gamlestan med en parkeringsbot på styret. Men är det verkligen möjligt att få böter för felparkering av detta fordon? Nej, någon riktig bot kan det inte vara fråga om.

– Nej, det är inte juridiskt möjligt, lika lite som det är att göra det på en cykel, säger Carina Abrahamsson, enhetschef för parkering på trafikkontoret i Göteborg.

LÄS MER: Problem med elsparkcyklar – nu lyfts frågan av polisen

Av allt att döma handlar det om någon som valt att på egen hand "bötfälla" cykeln.

Elsparkcyklarna klassas som cyklar av Transportstyrelsen. För dem gäller regler som att de inte får parkeras mer än 24 timmar på samma ställe eller stå trafikfarligt. Men de omfattas inte av lagen om felparkeringsvgift, och kan därför inte få någon bot om de placeras trafikfarligt.

– Det är bara för registrerade fordon som vi kan utfärda felparkeringsavgifter, säger Carina Abrahamsson.

Kommunen för dialog med elsparkcykelföretagen för att hitta lösningar på parkeringsproblemen. De har också möjlighet att flytta elsparkcyklar som står trafikfarligt – men det är inget man gör i nuläget.

LÄS MER: Så (fel)parkeras elsparkcyklarna i Göteborg

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.