Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
 Bild: Stefan Bennhage
Bild: Stefan Bennhage

Cyklisterna intar vägarna

Från och med den första augusti blir det nya förutsättningar för cyklister i Göteborg. Då får cyklister som är över 15 år gamla, cykla på vägar som har en hastighetsbegränsning på 50 kilometer i timmen även om finns en tillgänglig cykelbana.
– Det kommer underlätta för cyklister där infrastrukturen gällande cykelbanor är dålig, som på Linnégatan, säger Karl Zander, vice ordförande för Cykelfrämjandet Göteborg.

Det kommer bli lättare för cyklister att ta sig fram på Göteborgs gator från och med den första augusti, vilket även Göteborg Direkt rapporterat om.

Då ändras trafikförordningen vilket nu innebär att cyklister som är över 15 år gamla får cykla på vägar som har en hastighetsbegränsning på 50 kilometer i timmen även om finns en tillgänglig cykelbana.

Beslutet fattades av regeringen tidigare i somras och gäller fortsatt om särskild försiktighet iakttas från cyklistens sida.

"Kommer att underlätta"

Karl Zander är vice ordförande för Cykelfrämjandet Göteborg och ställer sig positiv till beslutet.

– Det kommer att underlätta för cyklister där infrastrukturen gällande cykelbanor är dålig, som på Linnégatan, säger han.

LÄS MER: Så tycker några av göteborgarna om lagen

En av förhoppningarna är att konflikter med fotgängare kommer minska.

– När kommunerna anlagt cykelbanorna har de oftast bara tagit en del av trottoaren och märkt som cykelbanorna vilket inte påverkat bilismen men lett till fler konflikter mellan fotgängare och cyklister, säger Karl Zander.

Ingen ökad olycksrisk

Karl Zander är dock inte orolig för att fler olyckor kommer uppstå när cyklister nu blir en större del av trafiken.

– De flesta singelolyckor sker på grund av dålig infrastruktur. Bilvägen tas hand om bättre, den är oftast planare och bredare vilket gör att den inte blir farligare för cyklisten, säger han.

Karl Zander vill nu se att mer resurser läggs på att underlätta för cyklister.

– Kommunen behöver börja följa sitt eget cykelprogram. Befintliga cykelvägar håller inte standard och detsamma gäller för de nya investeringar man gör. Man har inte vågat ta fajten och utrymmet från bilarna, säger Karl Zander.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.