Kommunalrådet Kia Andreasson (MP), i svart jacka, i cykelmanifestationen.
Kommunalrådet Kia Andreasson (MP), i svart jacka, i cykelmanifestationen.

Cyklister demonstrerade för klimatvänligare Göteborg

ANNONS
|

Först i ledet kom bandet Halkan balkan med tuba och saxofon. Sen följde hundar i cykelkärror, chalmerister på en tandemcykel och streetcyklande Peter Krahl, 30.

– Jag har nio cyklar. Det här är min helgcykel. Men jag tycker det finns en hel del vägar och cykelbanor som inte funkar i stan. Jag hamnar i farliga situationer varje dag. Själv skulle jag inte släppa ut min 13-åring i trafiken, säger han.

På den internationella bilfria dagen hade ett tjugotal organisationer och politiska partier samlats i Bältespännarparken. Demonstrationen genomfördes för få Göteborg att ta sitt klimatansvar.

–Klimatet är en ödesfråga. Det håller på att gå åt helvete, så det börjar bli bråttom. Även om det är ett globalt problem måste lösningarna komma lokalt. Framför allt vi i storstäderna måste sluta åka bil och i stället åka kollektivt, sa Johan Zandin (V), en av dem som höll i arrangemanget.

ANNONS

Östra hamngatan och delar av Avenyn var avstängd under demonstrationen – men kollektivtrafiken släpptes fram. Stadsarkitekten Björn Siesjö var en av dem som hoppade upp på cykeln. Han såg det som en manifestation för ett hållbart samhälle.

–Ett av mina huvuduppdrag är ju att bygga en hållbar stad, som vi kan lämna över med stolthet till våra barn och barnbarn, sa Björn Siesjö.

Med skyltar som ”Bil är dålig stil” och ”Sluta hyckla börja cykla” färdades demonstranterna flera varv runt centrum. Hannah Wright, 22 har varken bil eller körkort, utan brukar cykla till jobbet.

– Jag tycker det är viktigt att visa att vi inte vill ha så mycket bilar i stan, och att vi måste ta hand om vår natur, sa hon.

På Grönsakstorget pågick samtidigt Streetsmartfestivalen, med skatetävling, musikuppträdanden och information från trafikkontoret om cykelsatsningen.

– Det handlarom att få folk att tänka efter, att fler ska lämna ­bilen hemma, sa Sara Hellgren, projektledare på trafikkontoret, som ­delade ut reflexer till besökarna.

Hon fick många frågor om planerna på en mer cykelvänlig innerstad, efter GP:s artiklar de senaste dagarna. Transportstyrelsen fanns också på plats för att bemöta synpunkter om trängselskatten.

ANNONS