Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Containerkaos i Göteborgs Hamn

Containertåg som går tomma och lastbilar som får vänta i sex timmar. - Det kostar oss massor av pengar. Det är inte acceptabelt, säger Svante Altås, vd SCT Transport.

Flera olika transportörer har kontaktat GP om de kaosartade förhållandena som råder på containerterminalen i Göteborgs hamn. Tåg som inte blir lastade och får lämna containerhamnen nära på tomma.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Enligt uppgift till GP så lämnade två godståg hamnen under onsdagen utan att ha fått med alla containrar ombord; ett tåg som skulle ha haft med sig 46 containrar fick gå med 13, ett annat med två. Under torsdagen fick ett tomt godståg lämna hamnen utan att ha fått lasten ombord.

- Vi blev lovade att man skulle styra upp detta. Men det har inte hänt. Och detta är inte acceptabelt, det kostar oss massor av pengar, säger Svante Altås, vd SCT Transport, en av de drabbade transportörerna.

Han konstaterar att nummerlappssystemet för lastbilschaufförerna i containerhamnen inte heller fungerar som det ska.

- Det finns lastbilschaufförer som får vänta upp till sex timmar. En timmes väntan är väl acceptabelt, men inte sex, säger Svante Altås.

GP har vid en rad tillfällen skrivit om pressade åkare som drabbas av långa väntetider, fartyg som tvingas lämna Göteborgs hamn utan att bli lossade – allt till höga kostnader för de drabbade kunderna.

Keld Pedersen, vd för APM Terminals i Göteborg, är medveten om problemen.

- Det är korrekt att vi har haft stora utmaningar på terminalen det senaste. Historiskt sett har det varit höga volymer under slutet av juni och juli månad vilket har att göra med att företagen vill få ut exporten och detta sammanfaller med peaken under semesterperioden.

- Vi försöker att gör vårt bästa för att styra upp läget, men våra anställda måste ha sin semester. Vi har inför semesterperioden utökat styrkan med mer än 15 procent. Men detta är en hamn där det krävs expertis och utbildning, och många vikarier är nya på jobbet. Vi jobbar för högtryck för att klara detta, säger Keld Pedersen.

Man har också haft flera problem med trasiga grensletruckar som måste in på verkstad och snabbrepareras för att raskt komma ut i produktionen igen.

Kommer de drabbade kunderna att få ekonomisk ersättning?

- Det kan jag inte gå in på. Men vi diskuterar individuellt med kunderna om vad som hänt, säger han.

Det har förekommit uppgifter om att det skulle pågå maskningsaktioner. Vad har du för kommentar till det?

- Jag har inte fått någon indikation på att vår personal inte skulle göra sitt bästa. Den arbetar stenhårt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.