Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

– Vi har varit tvungna att köpa till extra surf till alla mobiler i familjen, säger Ilhan och Angelica Alpsoy som är mycket besvikna på bristen på information från Comhem.

Comhem dröjde två veckor med att fixa deras avbrott

Efter att ha varit utan bredband, tv och telefon sedan före midsommar fick ett dussintal göteborgshushåll beskedet att Comhem inte kunde lösa problemet förrän i augusti. Men nu lovar företaget att fixa felet direkt.

– Comhems bemötande är under all kritik, framförallt att våra drabbade medlemmar inte har fått någon information, säger Johnny Ekstrand, ordförande i den stora bostadsrättföreningen Rappedalen strax norr om Angereds centrum.
Dagen före midsommarafton, 23 juni, drabbades uppemot 24 000 hushåll i nordöstra Göteborg och på östra Hisingen av ett strömavbrott. Efter någon eller några timmar var strömmen tillbaka och med den också bredband, tv och telefoni.
Men i två av alla radhuslängorna i Rappedalen har Comhem-abonnemanget inte fungerat alls sedan strömavbrottet.
– Sex gånger har vi ringt Comhem, och andra grannar har också ringt. Och Comhem sa först att "vi ska åtgärda i morgon". Men sedan sa Comhem att dom måste gräva för att byta en skadad kabel men inte kunnat få klartecken för det av vår styrelse eller Riksbyggen (som sköter förvaltningen), säger Angelica Alpsoy som med sin man Ilhan och tre barn bor i ett av de tolv drabbade husen.
– Vi kan inte betala räkningar, inte titta på tv och jag har använt extra surf för 250 kronor, säger Angelica Alpsoy.
Johnny Ekstrand, ordförande i bostadsrättsföreningen har mycket svårt att tro att Comhem inte skulle lyckats få kontakt med styrelsen eller förvaltaren.
– Det är amatörmässigt att inte kunna ta rätt kontakt när kunder gång på gång ringer, tycker han.
Droppen för de drabbade blev när Comhem häromdagen lade ut följande besked på sin hemsida:
"Vi åtgärdar just nu ett fel i vårt nät som påverkar bredband, telefoni och tv. Felet beräknas vara åtgärdat: 2016-08-05"
Det skulle alltså kunna dröja ytterligare nästan en månad, till 5 augusti, innan abonnemangen funkar igen.
När GP på fredagen, efter lång väntan, blir uppringd av Comhems presschef Fredrik Hallstan beklagar han att kunderna har drabbats, säger att augusti ligger "oacceptabelt långt" fram i tiden och att det hela beror på att Comhem inte fått klartecken att gräva.
Men sedan återkommer Fredrik Hallstan med nytt besked:
– Grävningen för att byta en kabel är en förebyggande åtgärd som vi ändå skulle ha gjort för att förbättra vårt nät. Och vi har trott att det var orsaken till avbrottet. Men orsaken är istället ett annat tekniskt fel som vi nu åtgärdar. Kunderna får sina tjänster tillbaka i dag.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.