Stefan Grevle och Magnus Hansson arbetar ideellt inom Bäcken Hockey i Västra Frölunda och har hittills fått sina p-tillstånd bekostade av klubben. Efter årsskiftet får de ta pengarna ur egen ficka då klubben inte har råd att betala den chockhöjda årsavgiften för sina ledare. Bild: Tomas Ohlsson
Stefan Grevle och Magnus Hansson arbetar ideellt inom Bäcken Hockey i Västra Frölunda och har hittills fått sina p-tillstånd bekostade av klubben. Efter årsskiftet får de ta pengarna ur egen ficka då klubben inte har råd att betala den chockhöjda årsavgiften för sina ledare. Bild: Tomas Ohlsson

Chockhöjda p-avgifter slår hårt mot idrottsrörelsen

Sex av Göteborgs idrottsförbund kräver nu i ett brev till idrotts- och föreningsnämnden att den chockhöjda p-avgiften omprövas.

ANNONS
|

"Vi har nåtts av den omskakande informationen att Parkeringskontoret kommer att ta över ansvaret för parkeringsplatser i anslutning till idrottsanläggningar och avser att höja kostnaden dramatiskt för p-kort till dessa platser! /.../ Vårt krav är att p-kort även i fortsättningen ska kunna köpas årsvis, till samma kostnader som i dag/... av ideella klubbar till sina ledare samt utövare i seniorlag!"

Skrivelsen är undertecknad av representanter för de sex största idrottsförbunden i Göteborg och skickades till samtliga ledamöter i nämnden i början av sommaren. Initiativtagare är Dick Carlsson, kanslichef vid Göteborgs hockeyförbund.

"Varje höjning katastrofal"

– Idrotten är fattig, varje minskad krona till idrotten eller varje höjning som påverkar idrotten är katastrofal och någon gång måste man sätta stopp. Allt fler idrottsledare måste jobba med att jaga in pengar till driften i stället för att ta hand om ungdomar. Om idrotten hade fått rimliga resurser hade vi kunnat ta hand om ännu mer ungdomar och förhindra att de hamnar snett. Förhoppningsvis beror beslut om att höja årsavgiften för parkeringen på att ingen av politikerna har varit medveten om vad beslutet innebär. Och det är ganska lätt att ändra på, det är bara att fatta ett nytt beslut, säger han.

ANNONS

Hittills har Göteborgs enskilda idrottsklubbar kunnat köpa p-tillstånd till ett lågt pris hos idrotts- och föreningsförvaltningen. Men i samband med att avgifterna vid Göteborgs stads besöksparkeringar ska marknadsanpassas har administrationen flyttat över till Göteborgs Parkeringsbolag och då blir det andra avgifter som gäller. Idrotts och föreningsförvaltningar har bidragit med tillfälliga kraftigt rabatterade p-tillstånd året ut men därefter kommer tillstånden att höjas till 380 kronor i månaden för dagtid och 480 kronor per dygn.

Ljumma reaktioner

Skrivelsen från de sex idrottsförbunden har fått ljumma reaktioner hittills. Den enda som har tagit kontakt är David Lega (KD), 2:e vice ordförande i nämnden och kommunalråd i Göteborg med ansvar för idrott och hälsa inom allianspartierna. Han har försökt att lyfta frågan informellt för att hitta en lösning.

– Idrott och förening säger att det inte är deras fråga och parkeringsbolaget hänvisar till att bolaget bara följer sina direktiv och det händer ju ingenting. Det har blivit en låsning och därför tvingas jag nu hitta andra vägar, exakt vilka vet jag ännu. Bilfientligheten i den här kommunen är så stark så man offrar människors hälsa, säger han.

"Vi kan inte hitta på särlösningar"

Bettan Andersson (V) är ordförande i idrotts- och föreningsnämnden.

– Vi förstår problematiken och varnade för detta i vårt remissvar i samband med de nya riktlinjerna för stans parkeringsplatser. Det är så här det blir ibland, det tas principiella beslut på kommunövergripande nivå som i sig är bra men ibland får konsekvenser som inte är bra. Vi kan inte själva hitta på några särlösningar och måste ta en diskussion med p-bolaget om hur de tänker kring prissättningar på anläggningar dit man inte tar sig så enkelt då med kollektivtrafik, säger hon.

ANNONS

Staffan Lindström (S) är nämndens 1:e vice ordförande och hänvisar också till att nämnden i sitt remissvar försökte uppmärksamma risken för de konsekvenser som nu har skett.

– Vad vi tycker är jobbigt är att man fördyrar för ideella ledare som ställer upp på sin fritid och vi varnade för den här effekten men blev överkörda. Många av våra anläggningar ligger dåligt till för kollektivtrafik och vad vi kan göra nu är att politiskt jobba mot parkeringsbolaget och kanske mot kommunfullmäktige. Men vi kommer inte att kunna ge föreningarna bidrag till parkeringsavgifter, säger han.

Kan tappa till kranskommuner

I sitt brev till idrotts och föreningsnämnden varnar förbunden för att klubbarna kommer att tappa både ledare och ungdomar till kranskommunerna där det är gratis parkering vid idrottsanläggningarna.

ANNONS