Chefredaktör anklagar krönikör för smygreklam

ANNONS
|

Reklammannen Anders Westgårdh i Göteborg skriver sedan många år också krönikor i Aftonbladet. I sin senaste krönika tog han upp beslutet om folkomröstning om trängselskatt och uttryckte sin stora frustration över beslutet:

"I Göteborg praktiseras just nu ännu en variant på konsten att förstöra en stad. Här har en pr-sugen kvällstidnings­redaktör lyckats sätta rejäla käppar i ­hjulen för stans utveckling genom att hetsa fram en folkomröstning om de vägtullar som redan är införda efter ­beslut av samtliga partier, utom Sverigedemokraterna och enfrågepartiet Vägvalet. Trängselskatten och vägtullarna är en central del i en enorm infrastruktursatsning med nya vägar, järnvägar, broar, tunnlar, bättre kollektivtrafik och bättre miljö."

ANNONS

Anders Westgårdh har även tidigare använt sin krönika i Aftonbladet till att argumentera för trängselskatt och infrastrukturinvesteringarna i Göteborg.

Samma sak fast i andra ord har han uttryckt på Facebook där han har många följare.

Men på onsdagen slog GT:s chefredaktör Frida Boisen tillbaka – både mot Westgårdh och mot konkurrenten Aftonbladet. Westgårdhs reklambyrå Welcom har Trafikverket som uppdragsgivare. Kontraktet är värtomkring tvåmiljoner. Uppdraget är att bistå med kommunikation om Västlänken.

Boisen går i sin egen krönika i GT till hårt angrepp mot Westgårdh:

"I dag handlar det om att göra reklam för ett kritiserat mångmiljardprojekt: Västlänken. Och sen förklä det i form av en redaktionell text, skriven av en till synes oberoende journalist, i en av Sveriges största tidningar."

Anders Westgårdh försvarar sig med att han är engagerad för det västsvenska paketet av omsorg om Göteborg, och uttrycker en personlig uppfattning.

- Tanken att jag skulle göra smygreklam för en av våra kunder i Aftonbladet är totalt främmande. Jag älskar Göteborg och bryr mig om Göteborg, därför har jag engagerat mig för det västsvenska paketet. Det är den bästa lösningen att inom rimlig tid få tillbaka på banan, säger Anders Westgårdh.

Kan du förstå att läsarna kan få uppfattningen att du sitter på två stolar?

ANNONS

- Det är en fråga om hur mycket man har brytt sig om att ta reda på vad som är den sanna bilden. Jag anser att GT blandar ihop korten så att det framstår som att jag som kolumnist i Aftonbladet gör textreklam för en av våra kunder. Så är det absolut inte.

Men du har Trafikverket som kund och för samtidigt fram en åsikt i tidningen som gynnar den här kunden. Kan man inte uppfatta det som en intressekonflikt?

- Jo om man vill kan man säkert göra det. Men sanningen är att jag aldrig har skrivit ett enda ord, vare sig positivt eller negativt om Västlänken, det projekt som Welcom har som uppdrag att kommunicera kring.

Tycker du inte att det du skriver i Aftonbladet om trängselskatter är kopplat till uppdraget att kommunicera kring Västlänken?

- Nej, jag tycker faktiskt inte det. Det är också så att jag inte arbetar för detta uppdrag som Welcom har för Trafikverket. Jag är inte ens i närheten av det.

Är det något du skulle ha gjort annorlunda med krönikan?

- Jag vet inte, kanske skulle man ha sagt något om att jag jobbar på en sådan byrå. Men jag gjorde inte det och jag kände inte det behovet. Jag kommer att fortsätta att hävda att jag har rätt uttrycka mig kring en viktig samhällsfråga. Det handlar om åsiktsfrihet.

ANNONS

Har du andra klienter på Welcom som också har intressen i trängselskatt och det västsvenska paketet?

- Inte som jag känner till.

Hur är det med Handelskammaren?

- Vi har inget aktivt uppdrag för Handelskammaren just nu. Däremot så delar jag och Johan Trouvé (Handelskammarens vd) uppfattningar om rätt mycket kring både det västsvenska paketet och avgörande framtidsfrågor.

ANNONS