Chaufförer i stor protest mot ojusta villkor

ANNONS
|

De senaste åren har det dykt upp flera skräckhistorier om utländska chaufförer i Sverige. Sedan en makedonsk chaufför i fjol stoppats med falskt pass, falskt körkort och utan förarutbildning – och friades i tingsrätten – startade kampanjen "Här stannar Sverige" i protest mot den ojusta konkurrensen.

- Det rör inte bara oss utan också allmänheten. Kommer en bulgarisk bil hem och besiktigas? Det finns många bilar som stoppats med dåliga bromsar eller nästan inga alls. Andra har läckt olja och diesel. Det är rent livsfarliga fordon, säger Michael Högberg, en av kampanjledarna.

Många utländska chaufförer arbetar under usla villkor. De tjänar kanske 6000 kronor i månaden och tvingas till långa arbetspass med manipulerade färdskrivare.

ANNONS

Michael Högberg berättar om en bulgarisk chaufför som arbetar i Sverige:

- Han är hemma hos familjen en gång i halvåret och dövar sin längtan genom att dricka sprit varje kväll. Sedan är han ute och kör igen på morgonen.

Det är även ett samhällsekonomiskt problem. Michael hänvisar till en studie vid högskolan i Lund som kom fram till att staten, lågt räknat, förlorar 450000 kronor i skatter och avgifter per år på en utländsk chaufför. Sammantaget rör det sig om hundratals miljoner.

För de svenska chaufförerna handlar det också om sysselsättningen när de riskerar att konkurreras ut.

- För några år sedan sa man att det saknades flera tusen chaufförer i Sverige, det hör man inte längre, säger Michael Högberg.

- Svenska åkare kan välja och vraka och det finns de som tar in lågavlönade utlänningar. Det är därför som vi i kampanjen kräver att regelverket stärks.

I det arbetet har chaufförerna och Transportarbetarförbundet stöd från regeringen. Vid förmiddagens samling i Skandiahamnen inför kortegen sade infrastrukturminister Anna Johansson (S) att regeringen har beslutat om bland annat klampning (hjullåsning) av olagliga fordon. I vår kommer fler förslag.

- Men vi måste också se till att nya regler följs. Någon tjänar på att chaufförer arbetar under slavliknande villkor. Vi vill införa ett beställaransvar. Den som köper en transport måste se till att transporten sker enligt reglerna, sade Anna Johansson.

ANNONS

"Här stannar Sverige" startade hösten 2014 sedan en utländsk förare utan körkort och utbildning friats av tingsrätten i Sundsvall.

Syftet är att stärka regelverket så att konkurrens på ojusta villkor försvåras och säkerheten på de svenska vägarna höjs. Man protesterar också mot att antalet trafikpoliser har minskat.

Transportarbetare över hela Europa försöker fram till i september samla in en miljon namnunderskrifter i ett så kallat medborgarinitiativ så att EU-kommissionen måste ta upp frågan.

Källa: kampanjens Facebooksida

ANNONS