Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ingvar Ohlsson kör mjukare med coach.

Busschaufförer får coacher

Inga fler ryckiga kurvtagningar, tvära inbromsningar eller otrevliga bemötanden. Nu ska stadens buss- och spårvagnsförare tränas av personliga coacher.
- Ibland får jag känslan av att jag är en stor jäkla buffel och så anfaller lejonen från alla håll och kanter, säger busschauffören Ingvar Ohlsson.
Han befinner sig på vändplatsen för busslinje 21 i Torslanda, sitter bakom ratten och pratar med förarcoachen Mikael Jonsson.
Det är premiär för Göteborgs nya satsning; tränare som följer med kollektivtrafikens chaufförer.

Ingvar Ohlsson har, tycker coachen, kört mjukt i kurvorna, gjort behärskade inbromsningar, stannat nära trottoarkanten och haft god uppmärksamhet. Hans körning är godkänd.
Men det är inte alla gånger lika lätt, berättar Ingvar Ohlsson. Det är vad metaforen med buffeln och lejonen handlar om.
- Det är ju inga problem att köra buss rent tekniskt, säger han. Men du skulle vara med när det hettar till i trafiken. Då flyter det inte på lika bra. Och börjar man att tappa rytmen då händer allt på samma gång.

Att köra är bara trettio procent, påpekar coachen Mikael Jonsson, själv chaufför i normala fall. Resten är skyltar, uppträdande, uniform, tidtabeller och så vidare.
Han tror att förarna överlag kör behärskat.
- Det finns en liten klick som kör dåligt. Det är dem man vill åt, säger han.

Allt för många förare i Göteborg uppvisar brister, menar Birger Wassenius på Västtrafik. Det är bakgrunden till att Mikael Jonsson och ytterligare trettio anställda i kollektivtrafiken utbildats till coacher.
Tio procent av chaufförerna på bussar och spårvagnar bedömdes av Västtrafik förra våren utifrån kriterier som följsamhet, inbromsningar, volymen på högtalarna och bemötande av passagerarna. Men 19 procent av observationerna var inte godkända.
- Vi inför det här på prov ett år, säger Birger Wassenius. Sedan utvärderar vi. Målet är att alla förare träffat en coach och blivit godkänd år 2010.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.