Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Buller stort problem i skolan

Många elever har svårt att höra vad läraren säger. Bullret är ett växande problem i skolan.

Det visar en studie av ljudmiljön i skolan som letts av professor Kerstin Persson Waye vid samhällsmedicin och folkhälsa vid Göteborgs universitet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Resultaten visar att en eller två eller i var fjärde klass har svårt att uppfatta läraren.

- Resultaten måste tas på stort allvar, säger hon. Vuxna skulle knappast acceptera att gå till sina arbetsplatser om de inte kunde utföra sina jobb.

1 000 elever vid 59 klasser runt om i landet har medverkat i undersökningen. Undervisningen är inte längre katederstyrd och det är en förklaring till att det blivit bullrigare i klassrummen.

- Undervisningen bedrivs i stor utsträckning i form av grupparbete och eleverna rör sig mycket i klassrummen för att till exempel hämta saker, säger Kerstin Persson Waye.

Bristfälliga lektionssalar är en annan viktig förklaring till att elever inte hör vad läraren säger.

Lärare drabbas i lika hög utsträckning som eleverna. De tvingas höja rösterna och det kan leda till att lärarna får stämbandsproblem.

- Allt fler drabbas också av tinnitus, säger Peter Norell, huvudskyddsombud vid Lärarnas Riksförbund. Tidigare drabbades nästan bara gymnastiklärare, men nu får även andra lärare tinnitus.

Peter Norell säger att ljudnivån kan sänkas med enkla medel. Alla skolor borde köpa in mätinstrument som registrerar ljudnivån i klassrummen.

När lampan lyser rött är ljudnivån för hög. Och när den slår över till grönt är nivån acceptabel.

Kerstin Persson Waye efterlyser en djupare diskussion mellan rektorer, lärare, elever och att problemen med de höga bullernivåerna förs upp på politisk nivå.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.