Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Broar öppnades efter maskinproblem på fraktfartyg

Det 88 meter långa och elva meter breda fartyget Rix Emerald drabbades under fredagen av maskinproblem, vilket ledde till att broar nödöppnades för att ge det fri lejd ut mot havet längs Göta älv. Nu har fartyget lämnat Göteborgs skärgård – utan lov.
– Befälhavaren la på luren i örat på mig när jag fick tag på honom, säger Pekka Piirainen, tjänsteman i beredskap vid Transportstyrelsen.

Maskinproblem på det cypriot-flaggade fartyget gjorde på fredagen att det bara kunde drivas framåt. Problemen gjorde att Jordfallsbron utanför Kungälv och Marieholmsbron i Gamlestaden öppnades för att ge Rix Emerald fri lejd.

Enligt Sjöfartsverket har fartyget gått från Lidköping för att gå till Skottland. Vid 13-tiden passerade det Angeredsbron och vid 14-tiden passerade det Göta älvbron. Planen var att fartyget ska ta sig till en ankringsplats vid Vinga.

– Fartyget går i ungefär fem knop just nu, det vill säga ungefär som i rask promenadtakt och det finns också en lots ombord som kör fartyget. Det ska inte vara några problem att styra, berättade Stefan Strömberg, presstalesperson vid Göteborgs hamn när fartyget var i höjd med Surte.

Lotsar styr fartyget

Strömberg berättade fortsatt att personal vid berörda platser längs älven, som vid till exempel Marieholmsbron och Göta älvbron informerades i förväg om fartygets problem.

– Jag vet faktiskt inte hur det är, om fartyget kommer under Marieholmsbron eller inte. Göta Älvbron kommer det definitivt under. Planen är att fartyget ska ta sig till lite öppnare vatten för att lägga ankar och att problemen med maskinen därefter ska åtgärdas.

Emma Brask är kommunikatör vid Sjöfartsverket förklarar att problemet innebär att fartyget inte kan stoppa sina maskiner.

– Vi har en kanallots ombord som säger att läget är lugnt, när fartyget närmare sig Göteborgs hamn kommer en sjölots att ta över. De broar som behöver öppnas har öppnats i god tid innan fartyget kommer att passera och planen är att fartyget ska ta sig till ett säkert ställe för att lägga ankar och åtgärda maskinproblemen.

"Går alltid att få stopp på motorer"

En person på Sjöfartsverket som inte vill uppge sitt namn förklarar händelseförloppet som en säkerhetsåtgärd.

– Det går alltid att få stopp på ett fartyg, motorer kan stängas av på olika sätt. Kaptenen gör troligen bedömningen att det är säkrare att vidta åtgärder ute till havs än i älven. Det är inget ovanligt inom yrkessjöfarten att fartyg med maskinproblem lägger sig ute till havs för att driva en stund under tiden som ett problem åtgärdas.

På eftermiddagen ankrade Rix Emerald sydost om Hönö, där det var bättre skydd mot väder och vind, för att åtgärda maskinproblemet. Senare på kvällen, vid halv sex, kunde fartyget fortsätta sin färd mot den skotska hamnen Montrose. Dock utan lov – ingen myndighet hade hunnit kontrollera att allt stod rätt till innan fartyget lättade ankar.

– Befälhavaren la på luren i örat på mig när jag fick tag på honom. Vi har rapporterat fartyget i två system och bett närmsta hamnstat, i det här fallet Skottland, att gå ombord på och inspektera fartyget, berättar Pekka Piirainen, tjänsteman i beredskap vid Transportstyrelsen.

Att fartyg lämnar utan att ha fått godkänt hör inte till vanligheten.

– Det är inte ofta det här händer, som tur är. Men något skedde mellan att fartyget ankrat vid halv fyra och när jag kvart över fem fick tag på befälhavaren, säger Pekka Piirainen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.