Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Therece Fihn är en av medarbetarna som gjort Bräcke diakoni till ett populärt val bland hemtjänstbrukarna. Bild: PER WAHLBERG

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bräcke diakoni tvingas tacka nej till fler kunder

Det är i Majorna-Linné som flest valt privat hemtjänst. Anledningen heter Bräcke diakoni, som snabbt blev så populära att de tvingades tacka nej till nya vårdtagare.

– Vi anade inte att det skulle vara ett så stort tryck som det blev. Det har gått över all förväntan, säger Beatrice Wikner, verksamhetschef Bräcke diakoni.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Inför att lagen om valfrihet i hemtjänsten infördes i början av april fick stiftelsen Bräcke diakoni signaler om hur många som valt dem och hur mycket beviljad tid personerna hade. Det handlade om ungefär 600 hemtjänsttimmar.

– När man tittar på hur det sett ut i andra städer vi dragit igång, så har det inte sett ut på samma sätt. Vi blev lite tagna på sängen – och jätteglada.

Värdegrunden central

Och efterfrågan ökade. En månad efter starten var man uppe i 1 000 timmar – då tvingades man säga stopp.

– Vi insåg snabbt att vi måste hejda detta för att kunna behålla kvalitet och hinna rekrytera bra personer.

Beatrice Wikner säger att värdegrunden genomsyrar allt man gör på Bräcke diakoni: målet är att medverka till en mänskligare samhälle och just medarbetarna är en av de viktigaste delarna i det arbetet.

Efter sommaren och ett antal lyckade rekryteringar var man ikapp, så att man vågade öppna för fler vårdtagare och öka antalet timmar till 1 500. Efter tio dagar var även den tiden fullbokad.

– Trycket var enormt. Jag blir fortfarande uppringd nästan varje dag av personer som vill komma till oss, berättar Beatrice Wikner.

Möter ett missnöje

Det är hemtjänstbrukare i Majorna-Linné och Lundby som kan välja Bräcke diakoni och framförallt i Majorna-Linné fick man mycket snabbt ett stort antal vårdtagare. Beatrice Wikner tror att det beror på att många kände till Bräcke diakoni sedan tidigare och visste att man jobbat med vård och omsorg under en längre tid.

– Sedan spelar säkert det missnöje som tyvärr finns med hur det ser ut i dag också en roll. Den bild jag får av kunderna är att lagen om valfrihet verkligen behövs i Göteborg.

På sikt vill man nå ännu fler, säger Beatrice Wikner. Men det får inte ske på bekostnad av kvaliteten.

– Vi pratar mycket om att vi har viljan att se och kraften att förändra. Det är därför vi gav oss in i hemtjänst. Vi gör det för att vi vill, inte för att vi måste.

Målet är att fortsätta utveckla verksamheten. Nyligen inledde man ett samarbete med Räddningsmissionen som går ut på att bryta den ensamhet som många hemtjänstkunder upplever.

– Socialtjänstlagen säger att hemtjänst ska säkerställa en skälig levnadsstandard. Vi vill vara med och bidra till mer än bara skälig.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.