Bolag får undervisa i matematik?

ANNONS
|

Mycket pengar per elev är ingen garanti för bra resultat. Det visar en ny rapport där Svenskt Näringsliv analyserat grund- och gymnasieskolan ur ett ekonomiskt perspektiv.

I dag lägger Sverige näst mest pengar av alla OECD-länder på utbildning. Bara Mexiko satsar mer. Samtidigt hamnar Sverige på 14:e plats i den största internationella kunskapsjämförelsen. Det i kombination med att många branscher har stor brist på kompetent personal, oroar Svenskt Näringsliv.

- Det är i skolan som våra blivande medarbetare formas och bra utbildning har en nyckelroll i samhället. Precis som i andra branscher gäller det att så effektivt som möjligt utnyttja de resurser som finns. Det gör man inte i dag, säger Kenneth Krantz, regionchef.

ANNONS

Inte heller på kommunnivå finns det något självklart samband mellan pengar och resultat. I till exempel Göteborg satsas i snitt 61 300 kronor per elev, men kommunen hamnar ändå strax under det förväntade resultatet. Partille satsar 47 300 kronor per elev, där når fler än förväntat målen i grundskolan.

- Mer pengar ger inte automatiskt en bättre skola, vilket det borde göra. Det visar att det finns en stor potential till ökad effektivitet, säger Kenneth Krantz.

Svenskt Näringsliv menar att skolor har mycket att lära av varandra, men att det krävs tydligare och bättre kvalitetsjämförelser. På så sätt blir det dessutom lättare för föräldrar och elever att välja skola. Vilket i sin tur ökar konkurrensen.

- Hårdare konkurrens är bra även om det i förlängningen kan betyda att vissa skolor måste stänga. Jag tror också att vi behöver fler pedagogiska inriktningar. Alla branscher behöver innovation och utveckling.

Ett ämne där Sverige halkat efter kunskapsmässigt är matematik. För att bryta den trenden vill Svenskt Näringsliv att skolan ska jobba mer som privata företagare. Att låta utomstående bolag stå för delar av undervisningen är ett förslag.

- Vi vet att resultatet i matematik inte är så bra i Sverige. Vad är det som säger att vi då inte skulle kunna köpa in den specialkompetensen från riktigt duktiga lärare? Skolan måste pröva nya vägar för att höja kvaliteten, säger Kenneth Krantz.

ANNONS

Ann Lundgren (s), ansvarig skolpolitiker i Göteborg, välkomnar ett ökat samarbete mellan skolan och näringslivet. Samtidigt tror hon inte att bolagisering är det som gör skolan mer effektiv.

- Man måste titta på hur man organiserar skolan som helhet, utveckla personalen och på så sätt förbättra inlärningen, säger hon.

Mest pengar ger inte bäst resultat
Kommun Total kostnad per elev (exkl lokaler)Andel elever som nått målenFörväntat resultat*

ANNONS