Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Så här skulle en snabbspårvagn kunna se ut i framtidens Göteborg. Bilden är ett montage, plats och utseende på fordon är fiktiva.

Blir det en linbana eller snabbspårvagn?

Snabbspårvagn, högbana eller linbana. Hittills har fler än 5 000 tyckt till och i dag, lördag, är sista chansen att berätta för politiker och tjänstemän hur du vill att framtidens kollektivtrafik ska se ut.

Under lördagen mellan klockan 10 och 15 kommer politiker och tjänstemän svara på frågor och diskutera framtidens kollektivtrafik med allmänheten i en specialutsmyckad spårvagn på Drottningtorget och i Resecentrum i Partille.

– Det viktigaste för oss är att vi får reda på vad de som reser med kollektivtrafiken vill, säger Jörn Engström, utredningsledare för kollektivtrafik på Västra Götalandsregionen.

Det som ska diskuteras är förslag till mål och principer. Vilka krav ska man kunna ställa på framtidens kollektivtrafik? Hur ofta ska turerna gå? Ska man ha långt eller kort till hållplatsen. Vilka bekvämlighetskrav kan man ställa? Hur vill man att kollektivtrafiken ska smälta in i stadsmiljön?

– Frågor som kretsar kring vad man vill ha och inte ha som resenär och medborgare, säger Jörn Engström.

Andra saker som också kommer att lyftas är nya trafikslag som linbana, högbana, snabbspårvagnar och snabbussar.

– En del av dessa idéer berördes redan under en hearing med allmänheten för ett år sedan. Samtidigt har vi jobbat parallellt med utredningar och konsulter och landat i några tänkta utvecklingssteg som de här olika transportslagen. Men vi har inte satt ner foten ännu. Vi behöver hjälp av göteborgarna och de som bor häromkring, säger Jörn Engström .

Snabbspårväg har vi ett exempel på i dag och det är Angeredsbanan där man kommer upp högre hastighet och där det är ganska glest mellan hållplatserna.

– Vi funderar på om det finns andra sträckor eller transportsätt där man skulle kunna utnyttja ett liknande koncept, säger Jörn Engström.

– Vi pratar om Kom fort och Kom ofta. Att vi ska ha snabbare linjer med lite glesare mellan hållplatserna. Och sedan komplettera det med kortare sträckningar som går ofta och har tätt mellan hållplatserna men som kanske inte går lika snabbt. Vi ser att vi behöver hitta en bra mix. av dessa, säger Jörn Engström.

Alla förslag som diskuteras är enligt Jörn Engström ekonomiskt realistiska.

– Vi börjar skissa på vad det kommer att kosta. Men vi ser naturligtvis till att målbilden är finansiellt genomförbar, säger han.

Parallellt med dialogen fortsätter utredningsarbetet som ska utmynna i en rapport till politikerna kring årsskiftet.

– Vad gäller tidplanen får man se 2035 som ett symboliskt måltal för när det ska vara färdigt. Vissa delar kommer kanske att vara färdigt tidigare och vissa senare, säger Jörn Engström.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.