Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/7

Billigast vann – en miljards skillnad mellan anbuden

De företag som vann upphandlingen av den nya Hagastationen fick klart sämst betyg av Trafikverket. Men då de var nästan en miljard kronor billigare än övriga anbud tilldelades de ändå kontraktet.

Det var stora skillnader mellan de tre olika anbud som kom in för att få bygga stationen i Haga, enligt det upphandlingsprotokoll som GP har tagit del av. 
Det vinnande anbudet från ett konsortium bestående av byggföretagen Astaldi, Gülermak och Segermo låg på 2,3 miljarder kronor. Det är ungefär en miljard kronor billigare än övriga två anbud. Enligt personer i byggbranschen som GP har varit i kontakt med är prisskillnaden anmärkningsvärd.

Sämst betyg

Vidare fick konsortiet klart sämst betyg av Trafikverkets experter i anbudsprövningen där konkurrenterna nästan genomgående fick dubbelt så höga poäng. Men enligt Lillian Brunbäck som är upphandlingsansvarig på Trafikverket var det ändå självklart att välja den italiensk-turkisk-norska sammanslutningen. 

– Även om de har sämre betyg så har de inte dåliga betyg. Trots att de andra har fått högre betyg så ligger de så mycket över i pris så att de inte kan hämta igen kvalitetsskillnaden, säger hon.
Hon säger att det gjordes en noggrann kontroll av de som bjöds in för att lämna anbud. Förutom krav på en viss ekonomisk omsättning ska företagen även visa att de har erfarenhet av sådant som arbete i lera, sprängbergstunnlar och trafikanordningar. 

– Man vill ha projekt med exakt den typen av geoteknik som vi har i Göteborg. Man kan inte fritt välja referensobjekt. Bland annat kräver vi att det ska ha funnits lerlager som är minst 40 meter tjockt, säger Lillian Brunbäck. 

Läs också: Företagen som ska bygga station Haga i Västlänken

Så påverkas du av byggandet av Haga station

Referensobjekt

De vinnande företagen har även angivit flera referensobjekt. De som mest liknar Hagastationen är tunnelbanearbeten i Istanbul och Rom samt järnvägsstationen i Bologna. Men exakt hur det kommer sig konsortiet ska kunna bygga så pass mycket billigare än de andra anbudsgivarna är sekretessbelagt då det ses som en företagshemlighet. 
– Vi har gått igenom anbudet väldigt noga. De har ganska smarta kostnadseffektiva lösningar. Sen är den en prissättningsfråga också. Man har rätt till att gå in på ett lägre pris för att komma in på den svenska marknaden. Jag vet att de har lämnat anbud tidigare och vill in i Sverige, säger Lillian Brunbäck. 

Särskilda bestämmelser

Enligt kontraktet får företagen ersättning för en majoritet av kostnaderna om priset överstiger 2,3 miljarder kronor – men bara enligt särskilda bestämmelser. Det som framförallt är svårt att räkna ut är hur markförhållandena ser ut. 
– När det gäller berget har vi beskrivit i detalj hur vi tror att det ser ut – men ingen vet exakt förrän man är där. Där är det vi som har ansvaret. Det är inte rätt att lägga det på entreprenaden. De har ingen chans att veta det, säger Lillian Brunbäck. 

Hur stor risk är det att det här kan komma att bli dyrare?
– Det är jättesvårt att svara på. Det är ett lågt pris, men vi tycker inte att det är onormalt lågt. Det finns ingen anledning för oss att betvivla att det inte går att genomföra. De har visat kompetens och gjort det här många gånger förr, säger Lillian Brunbäck. 

Astaldi och Gülermak vann i höstas ett uppdrag för den nya E4-sträckningen Förbifart Stockholm. Tanken var att de skulle bygga ramptunnlar samt bredda delar av vägen. Men tyska Hochtief, som förlorade upphandlingen, överklagade beslutet och fick för en dryg månad sedan rätt i kammarrätten. 
Enligt dem följde inte Trafikverket lagen då det inte begärdes in utomstående referenser från de tävlande företagen. Något som enligt Trafikverket berodde på att de tolkade lagtexten fel. Nu ska upphandlingen göras om vilket innebär att byggnationen försenas med ett halvår. 

Segermo entreprenad startades i Karlstad 2012. Sedan 2015 ägs de av norska Nordic rail construction group (NRC) men drivs som ett självständigt bolag. De har bland annat ansvarat för bygget av den nya E18 väster om Karlstad som invigdes tidigare i juni.

Trafikverkets beslut om vilka som vann upphandlingen av nya Hagastationen kan överklagas av konkurrenterna. Den genomsnittliga handläggningstiden i Förvaltningsrätten ligger på tre månader.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.