Detta har hänt sedan systemet infördes:
Maj 2009
Premiär för nya biljettsystemet som redan är fem år försenat och har kostat nära en halv miljard. Hård kritik mot kortpanten på 100 kronor och kravet på utcheckning. Läs också: I dag inför Västtrafik det nya betalsystemet.
Sommaren 2009
Protesterna växer: I augusti ber Västtrafiks ordförande offentligt om ursäkt och lovar att förbättra informationen.
September 2009
5 800 personer har fått betala för mycket för resor första månaderna med nya biljettsystemet. Handhavandefel är orsaken, hävdar företaget. Dock beslutar man att sänka panten. Läs också: Tusentals resenärer betalade för mycket
Oktober 2009
100-kortet skulle egentligen vara borta. På grund av missnöjet får det en nådatid.
Januari 2010
Prisinformationen till resenärerna är för dålig, anser Konsumentverket efter granskning.
Februari 2010
Nya femresekort tas i drift. 100-kortet går i graven.
Mars 2010
Inte ens förarna begriper nya biljettsystemet, visar en test som GP genomför.
April 2010
Västtrafiks vd Lars Backström kovänder: Systemet måste förenklas. Läs också: Lovar bättre system 2012 och Korten blir första förändringen.
November 2010
Regionledningen ställer krav på rejäla förenklingar av systemet.
Januari 2011
Nästan två år efter att nya biljettsystemet togs i drift avslöjar GP att tusentals resenärer från start har feldebiterats på grund av flera buggar i systemet. Läs också: Pendlare få betala för mycket Västtrafik har länge känt till felet men hållit tyst för att inte oroa trafikanterna - nu ber företaget åter om ursäkt. Läs också: Västtrafik gör en pudel.
Oktober 2011
Den nybildade kollektivtrafiknämnden beslutar om en nästan förutsättningslös utredning av priser, biljettsystem och betalsystem. Men uppdraget är att in- och utcheckningen ska bort. Läs också: Västtrafik får nytt biljettsystem.
Februari 2012
Ledamöter i kollektivtrafiknämnden vill nu satsa på ett system med personliga zoner - men får kritik frånandra som inte vill krångla till systemet en gång till.
Augusti 2013
Västtrafik presenterar planerna för ett nytt biljettsystem som ska tas i drift hösten 2015 - en tidpunkt som vi nu vet hamnar betydligt senare. Läs också: Så blir Västtrafiks nya biljettsystem.
Mars 2014
En undersökning visar att Västtrafik är sämst i landet när resenärerna själva får betygsätta sin kollektivtrafik. Ordföranden anser att siffrorna dras ned av - biljettystsemet.
November 2014
Det visar sig att resenärer ofta får betala dubbelt för sms-biljetter. Det rör sig om dagliga feldebiteringar.
Läs också:Västtrafiks omgjorda biljettsystem kostar kvarts miljard