Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Beväpnade personer filmades på övergivna Stenafartyget

Beväpnade, mörkklädda personer sågs under fredagseftermiddagen springa runt på Stena Carismas däck vid Danmarksterminalen. Men det handlade inte om någon fartygskapning, berättar Ulf Hallberg som är chef för polisens insatsstyrka i Region Väst.
– Vi övar för vår huvudarbetsuppgift, som är särskilt farliga eller komplicerade situationer.

Under fredagseftermiddagen kunde pendlare på Göta Älv se beväpnade personer på högfartsfärjan Stena Carismas däck. Något som fångades på film av en GP-läsare.

När GP kontaktar Stena berättar rederiets presschef Carl Mårtensson att det handlar om en polisövning.

– Det händer med jämna mellanrum att de använder fartyget som övningsobjekt. Det är ganska vanligt, vi har ett samarbete med dem där de övar olika scenarion. Men det är bättre att de får uttala sig om varför och vad de gör, säger han och fortsätter:

– Det ser ganska maffigt ut, jag förstår att man undrar.

LÄS MER: Därför döper SJ om X 2000

Övar för farliga situationer

Ulf Hallberg, chef för insatsstyrkan i Region Väst:

– Vi övar för vår huvudarbetsuppgift, som är särskilt farliga eller komplicerade situationer. Insatsstyrkan är den yttersta organisation i regionen för att hantera sådant. Vi övar på många olika ställen som vi har fått låna. Vi har fått låna Carisma vid ett antal tillfällen förra året och i år. Då övar vi några timmar, sen åker vi därifrån.

Oftast brukar de spärra av, sätta upp skyltar och dela ut information till grannar innan, men när det gäller en färja är det av förklarliga skäl svårare.

– Vi är oftast inne i fartyget och övar. Då brukar det inte väcka någon uppmärksamhet. Men många är nyfikna. Det förstår jag.

Vilken typ av scenario de övar kring vill han dock inte berätta.

– Vi är restriktiva kring de operativa delarna. Men vi har en förmåga att hantera ärenden i maritim miljö. Det kan vara kopplat till någon form av verksamhet som den normala ingripandepolisen saknar förmåga att klara av. Det kan handla om allt från grova våldsbrott till terror. Vi har en helt annan förmåga än vad de har både vad det gäller utbildning och utrustning.

LÄS MER: Göteborgståg har fått namn - ska heta Trainy McTrainface

Stått still sedan 2013

Sommaren 2013 var senaste tillfället som Stena Carisma var i trafik, på linjen Göteborg till Fredrikshamn i Danmark. Sedan dess har den blivit stillaliggande vid Danmarksterminalen i Masthugget.

Inför sommarsäsongen 2014 fattade Stena Line beslutet att Carisma skulle tas ur bruk. Anledningen var att det var för dyrt att driva henne på grund av den höga dieselförbrukningen.

Stena Carisma vid Danmarksterminalen. Bild: Jonas Andersson/läsarbild
Stena Carisma vid Danmarksterminalen. Bild: Jonas Andersson/läsarbild

Det finns fortfarande inga planer på att få ut färjan i trafik, berättar Carl Mårtensson på Stena.

– Varje år gör vi en utvärdering av möjligheten. Som det ser ut nu har vi ingen sådan plan. Men det finns en ambition att få henne i trafik för linjen Göteborg-Fredrikshamn. I teorin finns det inget som hindrar utöver ett antal praktiska saker som att träna personalen. Den är fullt funktionsduglig.

Utöver att fartyget drar väldigt mycket bränsle – något som Stena försöker minska berättar Carl Mårtensson – finns det även andra affärsmässiga skäl att inte använda den i trafik. Där andra fartyg har en kapacitet på över 550 bilar går bara mellan 150 och 200 in i Carisma.

– Vi har en sammansättning där ungefär 60 procent av vår affär är frakt. I de större fartygen har vi ungefär två kilometer bildäck och en passagerarfärja ovanpå. De passar därför vår nuvarande affärsmodell bättre.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.