Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Siffrorna över trafik på de stora lederna visar att göteborgarna tycks ta uppmaningen om att stanna hemma på allvar. Bild: Anders Ylander

Betydligt minskad biltrafik efter coronautbrottet

Uppmaningarna om att stanna hemma så mycket som möjligt tycks ha tagit skruv hos göteborgarna. Enligt ny statistik har bilåkandet på stadens stora leder minskat med 15 procent.
– Detta är en unik situation, säger Fredrik Larsson, analyschef på trafikkontoret.

Det har gått drygt två veckor sedan Folkhälsomyndigheten meddelade att risken för allmän smittspridning av covid-19 var mycket hög i Västra Götalandsregionen och region Stockholm.

Sedan dess har regeringen bland annat förbjudit evenemang med fler än 500 besökare, tagit bort karensavdraget och infört nya permitteringsregler. Gymnasieskolor och universitet har gått över till distansundervisning och man avråds från resor även inom landet. Budskapet trummas ut dagligen: Stanna hemma om ni känner er sjuka. Jobba på distans om det går.

En titt på stadens trafikflöden visar att göteborgarna tycks hörsamma uppmaningarna.

Följer flödet hela tiden

Enligt siffror från Trafiken.nu gick biltrafiken på stadens stora leder ner med cirka 15 procent förra veckan. Mätningen är ett snitt över hela dygnet och gäller vardagar. Under rusningstrafiken på morgnar och eftermiddagar är minskningen ännu större, men de siffrorna är inte statistiskt säkerställda och publiceras därför inte.

Fredrik Larsson är chef för analysenheten på trafikkontoret. Han konstaterar att man kunnat se liknande effekter vid exempelvis EU-toppmötet på Hisingen eller ombyggnationer, men att det då är mer lokalt.

– Detta är en unik situation, säger han.

Hur mycket mindre staten får in i trängselskatt går dock bara att se på månadsbasis.

– Hur mycket som debiteras för mars vet vi först i mitten på april, skriver Monica Näslund, pressansvarig vid Transportstyrelsen, i ett mejl.

Källa: Trafikverket

LÄS MER: Psykologiprofessorn om rädslan för coronaviruset

Annorlunda för busschaufförer

Förra veckan bekräftade Västtrafik att resandet med dem "helt klart reducerats".

Carina Virtanen är Kommunals arbetsplatsombud hos Keolis i Partille och kör busslinjer som utgår därifrån till bland annat Heden, Torslanda och Landvetter. Hon märker av ett förändrat trafik- och trafikantflöde.

– Det är mest grundskolebarnen som fortfarande åker under rusningstid. Några jobbar men mycket färre, de som har flextid försöker nog variera tiderna och inte åka när andra gör det. Så uppfattar jag det i alla fall, säger hon.

Eftersom busstidtabellerna är anpassade efter hur trafiken brukar se ut kan chaufförerna, under rådande trafiksituation, behöva se upp för att inte bli för tidiga.

– Man får ibland ta det lite lugnare och det kan ju vara skönt, säger Carina Virtanen.

Fakta: Så mättes biltrafiken

Mätningarna gjordes vid mätstationer i anslutning till Tingstadstunneln, Älvsborgsbron, Kungsbackaleden och Oscarsleden. Jämförelser har gjorts med motsvarande veckodagar under veckorna 3-9, med undantag för vecka 7.

Luftpåverkan

Hon upplever också att trycket lättat vid Åkareplatsen och inne på Volvoområdet samt att morgonköerna på E20 börjar senare, om de alls uppstår.

– Och folk sitter glesare på bussen. Så har det ju alltid varit litegrann, men nu känns det som att folk gör en extra koll. "Du sitter där, då sätter jag mig två säten bort".

Och den minskade biltrafiken måste ha positiv påverkan på luften – eller?

Erik Svensson är luftexpert på miljöförvaltningen. Bild: Anders Ylander

– Det är lite tråkigt att inte bara kunna svara ja på den frågan, säger Erik Svensson, miljöutredare på miljöförvaltningen.

Minskad trafik innebär förvisso minskade utsläpp och lägre halter av farliga ämnen, men eftersom mätningarna påverkas av vädret krävs mätperioder på ett par månader för att få pålitliga värden.

– Till exempel kan vi se högre halter än söndag än en måndag, trots lugnare trafik, eftersom det var mer vindstilla. Det är helt enkelt svårt att säga utifrån det vi ser från dag till dag, säger Erik Svensson.

LÄS MER: Statsepidemiologen: Därför är det inte meningsfullt att stoppa flygandet

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.